Od listopada 2012 roku wszystkie nowe opony sprzedawane w Unii Europejskiej będą klasyfikowane pod kątem wpływu na zużycie paliwa, przyczepności oraz hałasu.

REKLAMA

Oznakowanie opon będzie podobne do już istniejącego oznakowania urządzeń AGD. Znaczek koloru zielonego z literką A będą miały najlepsze opony. Wybierając je będziemy pewni, że zużyjemy najmniej paliwa. Najmniej ekologiczne, klasy G będą miały czerwoną etykietkę. Hałas wywoływany przez opony będzie sygnalizowany piktogramem w kształcie głośnika i liczbą decybeli. Będziemy także informowani jaka jest przyczepność do mokrej nawierzchni.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

„Te ekologiczne opony nie powinny być droższe od już istniejących, zastąpią one stare modele” – przekonuje mnie właściciel brukselskiej centrali opon. Również euro deputowani zapewniają, że kosztów wprowadzenia nowego systemu nie powinni odczuć – konsumenci. Jaka będzie prawda okaże się dopiero za dwa lata. Etykietowanie opon ułatwi jednak zdecydowanie podejmowanie świadomych decyzji przy zakupie.

Nowy system będzie wprowadzany stopniowo. Od 1 listopada 2012 roku dostawcy opon do samochodów osobowych oraz lekkich i ciężkich pojazdów dostawczych (klasy opon C1, C2 oraz C3) będą zobowiązani do informowania klientów o parametrach efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu we wszystkich technicznych materiałach promocyjnych, w tym na stronach internetowych. Obowiązek ten nie będzie dotyczył opon bieżnikowanych, opon terenowych do zastosowań profesjonalnych oraz opon przeznaczonych do montowania w pojazdach wyścigowych. Wszystkie opony klas C1 oraz C2 wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku i dostarczane przez producenta do dystrybutora będą musiały posiadać naklejkę lub drukowaną etykietę określająca klasę efektywności paliwowej. Ponieważ opony w punktach sprzedaży nie są zwykle eksponowane w sposób widoczny dla nabywców, europosłowie nalegali, aby w rozporządzeniu znalazł się zapis zobowiązujący sprzedawców do okazania nabywcy etykiety określającej klasę efektywności opony i aby informacje te zawarte były także na kwitach sprzedaży.