Macie w domu niepotrzebne przedmioty i zastanawiacie się jak się ich pozbyć i jeszcze na tym zarobić? W ramach naszego coponiedziałkowego cyklu Twoje Pieniądze w RMF FM pod lupę bierzemy rynek rzeczy używanych. Sprawdzimy, jak wygląda kupno i sprzedaż w internecie. Jak wystawić na aukcji meble, łóżeczko, książki, czy stare płyty. Popatrzymy również na rynek rzeczy używanych z perspektywy kupującego.

REKLAMA

Sprawdzimy jakie przysługują nam prawa, czy musimy o sprzedaży informować urząd skarbowy i jak ewentualnie złożyć reklamację, kiedy kupiony towar nam nie odpowiada. Każdy kto zastanawia się nad kupnem produktu w internecie, chce wiedzieć przede wszystkim, czy kupując w sklepie internetowym, lub zamawiając jakiś produkt z katalogu, mamy takie same prawa jak w sklepie tradycyjnym? Jak podkreśla UOKiK dokonując zakupów na odległość, mamy takie same prawa jak przy zwykłym zakupie. I nie ma znaczenia, że osobiście nie kontaktujemy się ze ze sprzedawcą.

Możemy w każdej chwili zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym. Mamy na to 10 dni. Warto również pamiętać o tym, że pod koniec grudnia przepisy zmienią się i będziemy mieć na to dwa tygodnie. Na razie jednak termin jest krótszy. Zasada 10 dni nie dotyczy ubezpieczeń, usług bankowych, aukcji internetowych, czy nieruchomości. W takich przypadkach umowy rządzą się swoimi przepisami. Termin 10 dni na rezygnację nie dotyczy:

- umowy dotyczącej turystyki, zakwaterowania, transportu, rozrywki, gastronomii
- usługi rozpoczętej za naszą zgodą przed upływem 10 dni
- zakupionych kaset video, audio, programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania
- produktu lub usługi wykonanej według indywidualnego zamówienia
- produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu
- prenumeraty prasy

Kto ponosi koszty odesłania produktu?

Koszty odesłania towaru ponosi konsument, chyba że nie jest to zwrot rzeczy, a jej reklamacja. Jeżeli zostaje ona uznana, przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu kosztów przesyłki towaru. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie należy odesłać towar.

Jak zrezygnować z zakupu?

Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać je listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi (ale przed rozpoczęciem jej wykonywania) bądź daty otrzymania zamówionego towaru. Towary zakupione na odległość reklamujemy na takich samych zasadach, jak rzeczy zakupione w zwykłym sklepie, z tym wyjątkiem, że dla celów dowodowych warto przesyłać pisma reklamacyjne także oddzielnym listem poleconym.

Czy musimy płacić za paczkę, której nie zamawialiśmy?

Za towar, którego nie zamawialiśmy, nie mamy obowiązku płacić. Przesłanie niezamówionego towaru następuje na koszt i ryzyko przedsiębiorcy. Warto jednak upewnić się, czy rzeczywiście nie złożyliśmy zamówienia.

UOKiK