Polskie firmy coraz śmielej podbijają świat. Przez ostanie 10 lat roczna wartość polskiej sprzedaży zagranicznej skoczyła o 156 proc. - informuje "Puls Biznesu".

Teraz co kwartał nasze firmy wysyłają za granicę towary i usługi za ok. 40 mld euro, gdy jeszcze przed wejściem do UE w 2004 r. było to ok. 15 mld euro - wylicza "PB". Po akcesji szło zaś w górę (poza dołkiem w 2008 r.) - do ok. 28 mld euro w 2007 r. i ok. 34 mld euro w 2011 r.

Co istotne nasi eksporterzy przestają chodzić tylko utartymi ścieżkami handlowymi (do strefy euro, zwłaszcza do Niemiec), a coraz śmielej podbijają nowe, dotąd rzadko eksponowane rynki zbytu.

Przykładowo, eksport do niektórych krajów Bliskiego Wschodu w 2013 r. wzrósł o kilkadziesiąt proc. Mocno też rośnie ten do Korei Płd., części państw w Afryce, a w Europie nr 1 jest Norwegia. Godziwą pozycję zdobywa też największa gospodarka świata - USA w 2015 r. ma szansę wreszcie wejść do pierwszej dziesiątki głównych rynków zbytu Polski.