Cztery piąte uczestników sondażu TNS OBOP zamierza kupić świąteczne prezenty, średnio za niemal 300 zł. Na organizację świąt i prezenty Polacy chcą wydać 22,2 mld zł.

Obdarowanie bliskich prezentami deklaruje 81 proc. badanych, 19 proc. nie przewiduje zakupu upominków. Deklarowana przez respondentów przeciętna wysokość wydatków na prezenty wynosi 297 zł i jest to kwota o 5 zł niższa niż w identycznych deklaracjach przed rokiem.

Największy odsetek - 31 proc. badanych - zamierza przeznaczyć na prezenty kwotę pomiędzy 100 a 200 zł. Wydatek 201-300 zł deklaruje 18 proc. badanych, a 21 proc. - od 301 do 500 zł. 7 proc. chce sprawić prezenty za ponad 500 zł. 23 proc. respondentów zamierza wydać poniżej 100 zł. Planowane wydatki najniższe są wśród 15-19-latków (120 zł), a najwyższe wśród dwudziestolatków (334 zł) i pięćdziesięciolatków (333 zł).

Planowane wydatki na prezenty w niewielkim stopniu zależą od obecności dzieci w gospodarstwie domowym. Stosunkowo najwięcej (311 zł) na upominki wydadzą osoby z gospodarstw z dwójką dzieci do 18. roku życia, ale badani, w których gospodarstwie nie ma dzieci, wydadzą tylko nieco mniej (303 zł).

Prawie jedna trzecia respondentów na inne świąteczne wydatki, poza prezentami, planuje kwotę z przedziału 301-500 zł. Niemal co piąty Polak deklaruje, że wyda na ten cel od 501 do 1000 zł, a 4 proc. zamierza wydać ponad 1000 zł.

TNS OBOP szacuje, że budżet Polaków na organizację świąt Bożego Narodzenia w 2010 r.(bez prezentów) to 14,4 mld zł. Jest to kwota nieznacznie niższa (o 0,1 mld) niż rzeczywiste wydatki poniesione na święta w 2009 roku, ale o 1,4 mld wyższa od wydatków planowanych przed rokiem.

Z wyliczeń TNS OBOP wynika też, że łącznie na urządzenie świąt i prezenty Polacy zamierzają w tym roku wydać 22,2 mld zł, czyli o 1,5 mld zł więcej niż planowali wydać rok temu i o 1,7 mld zł mniej niż faktycznie przed rokiem wydali.