Polacy coraz uważniej podchodzą do wyboru prezentów. Najnowsze dane z badania zrealizowanego na zlecenie Wyjątkowego Prezentu pokazują wyraźny zwrot: odchodzimy od masowych, materialnych upominków, a rośnie znaczenie przeżyć i voucherów. Co jeszcze mówi o nas raport i jak zmienia się kultura obdarowywania? Sprawdzamy najważniejsze wnioski.
Badanie pokazuje wyraźne spadki w zakupie tradycyjnych upominków, w porównaniu do roku 2023. Słodycze i jedzenie tracą aż 17 p.p., podobnie alkohol (-17 p.p.) i gadżety do domu (-15 p.p.). Mniej popularne stają się także ubrania, książki czy kwiaty. Polki i Polacy kupują coraz mądrzej, częściej rezygnują z impulsywnych wyborów, a zakupy stają się bardziej przemyślane. To sygnał, że oczekiwania obdarowywanych rosną. Coraz bardziej liczy się personalizacja i jakość, a nie ilość.
Zgodnie z raportem aż 78% Polaków deklaruje, że chciałoby dostać prezent w formie vouchera - tyle samo w kraju i w Warszawie. To bardzo wysoki, stabilny wynik, pokazujący, że emocjonalne upominki wciąż wygrywają na listach "wymarzonych prezentów".
Jednocześnie tylko 17-23% planujących zakupy świąteczne wskazuje vouchery lub przeżycia jako prezent, który kupi. Dysproporcja między tym, co planujemy kupować, a tym, co naprawdę chcemy dostać, jest tu bardzo wyraźna. To z kolei, jak podkreślają eksperci Wyjątkowego Prezentu, jest znakiem dużego potencjału rynku. Warto dodać, że na listach “wymarzonych prezentów" królują podróże, relaks i wellness oraz adrenalina.
Najwięcej osób planuje kupować prezenty w tradycyjnych sklepach internetowych, a zaraz po nich wybierane są marketplace’y, które stały się naturalnym miejscem porównywania ofert. Dopiero w dalszej kolejności Polacy wskazują galerie handlowe jako miejsce świątecznych zakupów.
W przypadku voucherów trend jest jeszcze silniejszy: 60-63% zakupów odbywa się przez stronę www sprzedawcy. To potwierdza, że cyfrowa ścieżka zakupu jest dziś standardem. Polacy potrzebują rozwiązań szybkich, prostych i dostępnych od ręki. To właśnie online najlepiej wpisuje się w charakter prezentów last minute czy podejmowaniu spontanicznej decyzji.
W skali całego kraju widać wyraźny trend odchodzenia od materialnych upominków na rzecz doświadczeń. Już 54% Polaków w ostatnim roku kupiło lub współfinansowało voucher na przeżycie, a 66% miało z taką formą prezentu styczność przynajmniej raz w życiu.
Najczęściej wybierane są kategorie związane z relaksem i pielęgnacją, ale rośnie także popularność dynamicznych atrakcji, takich jak ekstremalne przeżycia czy wydarzenia kulturalne. Co ważne, aż 78% badanych deklaruje, że chciałoby otrzymać prezent w formie vouchera, co pokazuje, że przeżycia stają się jedną z najbardziej pożądanych form obdarowywania.
Choć wybory prezentowe Polaków ewoluują, jedno pozostaje niezmienne - ogromna satysfakcja z przeżyć i doświadczeń. Wśród osób realizujących voucher:
- 88-91% ocenia samo przeżycie jako przyjemne,
- wysoka jest także ocena dopasowania atrakcji do potrzeb (84%) oraz jakości usługi.
To pokazuje, że prezenty oparte na emocjach i wspomnieniach mają bardzo długą "trwałość".
Wyjątkowy Prezent jest jedną z marek o najwyższym wskaźniku rekomendacji NPS (Net Promoter Score - w uproszczeniu wskaźnik zadowolenia klientów) +64 w Warszawie i +54 w Polsce, co oznacza przewagę osób polecających i wysoki poziom zaufania. Ten wynik wyróżnia markę na tle całej kategorii.
To jedna z nielicznych marek, które nie tylko są rozpoznawalne, ale też realnie zapadają w pamięć dzięki pozytywnym doświadczeniom użytkowników. W świecie, w którym część konsumentów nie pamięta nawet, skąd pochodził otrzymany voucher, tak wysoka skłonność do polecania staje się przewagą, której nie da się zbudować samą widocznością. Wymaga ona jakości, emocji i dobrych wspomnień.
Z raportu wyłania się obraz konsumenta świadomego, selektywnego i coraz bardziej zainteresowanego prezentami, które coś znaczą. Najważniejsze trendy:
- przesunięcie od rzeczy do emocji,
- stale rosnąca rola internetu w zakupach,
- duży rozdźwięk między planami zakupowymi a marzeniami,
- stabilna popularność voucherów mimo sezonowości,
- wysoka satysfakcja z prezentów niematerialnych.
Kultura obdarowywania w Polsce ewoluuje. Coraz mniej liczy się wielkość i ilość samych prezentów", a bardziej to, jak się poczujemy - zarówno wręczając, jak i otrzymując voucher prezentowy.
Rynek prezentowy przechodzi cichą, ale konsekwentną zmianę. Polacy chcą obdarowywać bliskich czymś, co zostanie z nimi na dłużej niż pudełko pod choinką. Dlatego, mimo sezonowych wahań, przeżycia, emocje i doświadczenia będą coraz mocniej kształtować sposób, w jaki mówimy "dziękuję", "kocham", czy "pamiętam". Wyraźniej widać, że to nie przedmiot, lecz wspólne momenty stają się prawdziwą walutą bliskości. A marki działające w tej kategorii, odpowiadając na te potrzeby, mogą realnie wpływać na to, jak budujemy relacje w codziennym życiu.
O badaniu:
Artykuł powstał na podstawie wyników badania przeprowadzonego w październiku 2025 r. przez Exp Institute na zlecenie marki Wyjątkowy Prezent. Respondenci zostali przebadani metodą ankiety internetowej (CAWI), n=1098.