Dokładnie 40 lat temu w dawnej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zmontowano pierwszego Fiata 126p. Później przez dwa dziesięciolecia Maluch był najpopularniejszym samochodem w naszym kraju. Do 2000 roku na polski rynek trafiło ponad 2,4 miliona tych aut.

REKLAMA

"Mój egzemplarz pochodzi z 1987 roku, od 20 lat jeździł nim mój Dziadek, teraz od roku mam go ja" pisze Damian / Gorąca Linia RMF FM /
Zdjęcie nadesłane przez użytkownika SuperInfo / Gorąca Linia RMF FM /
Zdjęcie nadesłane przez Łukasza / Gorąca Linia RMF FM /
"Własnoręcznie wykonany Maluszek, idealny na wakacje!" pisze Łukasz / Gorąca Linia RMF FM /
"Mój maluszek podczas transportu palmy wielkanocnej o długości 11 metrów, mały a dużo może" pisze użytkownik jtmisiek / Gorąca Linia RMF FM /
Piotr pisze: "Kosztował 100 zł, czas przeróbki to ok 30min. służył całe wakacje, oczywiście wyłączając dni deszczowe" / Gorąca Linia RMF FM /
"Moje pierwsze autko, miło go wspominam" pisze Iwona / Gorąca Linia RMF FM /
"Mój Fiat 126p fura, skóra i KULTura" pisze nas słuchacz / Gorąca Linia RMF FM /
Zdjęcie wysłane przez użytkownika kaamilalfa / Gorąca Linia RMF FM /
10-letni Kubuś z Olkusza napisał: "Bardzo się ucieszyłem, gdy dostałem od rodziców na 8 urodziny, malucha - prawdziwego malucha !!! Jest z 1988 roku." / Gorąca Linia RMF FM /

/ Gorąca Linia RMF FM /
"Oto mój Demon Szybkości ;) jestem jego drugim właścicielem"- pisze Artur / Gorąca Linia RMF FM /
/ Gorąca Linia RMF FM /
Zdjęcie nadesłane przez użytkownika TOM3K556 / Gorąca Linia RMF FM /
"Jestem szczęśliwym posiadaczem fiata 126p. Jest on gościem wielu zlotów. Ostatnio był w Olszytnie na zlocie pojazdów zabytkowych"- pisze użytkownik szczepanuto2 / Gorąca Linia RMF FM /
"Moim pierwszym samochodem był właśnie Fiat 126p. Pierwszego miałem już w wieku 8 lat i tak to się zaczęło. Teraz mam 18 lat i posiadam 3 juz Fiata, postanowiłem przerobić go na wyścigówkę..."- pisze Dawid / Gorąca Linia RMF FM /
"Przedstawiam mojego malucha, zwanego przeze mnie i moich przyjaciół Żółcieńki. Jest z 1995 i jestem jego drugą właścicielką"- pisze Anna / Gorąca Linia RMF FM /
"Przedstawiam mojego malucha, zwanego przeze mnie i moich przyjaciół Żółcieńki. Jest z 1995 i jestem jego drugą właścicielką"- pisze Anna / Gorąca Linia RMF FM /
"Zdjecie moich samochodzików. W tej konkurencji zwyciężył maluszek i został z nami, honda sprzedana"- pisze Renata / Gorąca Linia RMF FM /
"Pierwszy maluch mojego wujka. To były czasy błogiego dzieciństwa i częstych spotkań rodzinnych ;) Kiedy to wujek pewnego dnia podjechał maluchem"- piszę użytkownik patusia0 / Gorąca Linia RMF FM /

Czy i Ty jesteś szczęśliwym posiadaczem Malucha? Koniecznie nam się pochwal! Czekamy na zdjęcia Waszych Fiatów 126p! Możecie przesłać je nam MMS-em na numer 600 700 800, mailem na adres lub za pomocą specjalnego formularza WWW.
Przez wiele lat Fiat 126p był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach. 40 lat temu kosztował 69 ówczesnych tysięcy złotych, czyli mniej więcej 20 średnich pensji, a na samochodowych giełdach płacono za niego 110 tysięcy złotych. Żeby kupić Malucha, trzeba jednak było mieć nie tylko pieniądze, ale też talon, czyli przydział.

Nasz Maluch - obiekt wielu złośliwych żartów i gorących pragnień - był produkowany w Polsce ponad 25 lat. We Włoszech zakończono jego produkcję w 1980 roku. W Polsce ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w samo południe 22 września 2000 roku - opowiada rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.

Malucha chwalili nawet Niemcy

Pierwszego polskiego Malucha zmontowano 6 czerwca 1973 roku z oryginalnych włoskich części. Seryjna produkcja tego modelu w zakładach we włoskim Cassino trwała już wówczas od blisko roku. W październiku 1972 roku odbyła się międzynarodowa premiera auta na Salonie Samochodowym w Turynie, a niedługo potem było ono prezentowane na warszawskim Placu Defilad. Oficjalnie seryjna produkcja w Bielsku-Białej ruszyła 22 lipca 1973 roku, a we wrześniu 1975 roku rozpoczęła się produkcja w nowej fabryce w Tychach.

Produkcja Malucha w Polsce była efektem kontraktu "o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126", zawartego przez polskie władze z Fiatem 29 października 1971 roku. Zgodnie z zapisami umowy, Fiat 126p to samochód z tylnym napędem, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina.

W latach 70. Maluch zbierał dobre recenzje - według opublikowanego w 1976 roku rankingu zachodnioniemieckiej gazety "Auto Motor und Sport", Fiat 126 był wówczas najtańszym w zakupie i eksploatacji samochodem w Europie w klasie aut małych.

Ostatni Maluch, wyprodukowany jesienią 2000 roku, trafił do Muzeum Fiata w Turynie. W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3,3 miliona tych aut, z czego blisko 900 tysięcy trafiło na eksport. We Włoszech powstało natomiast ponad 1,3 miliona fiatów 126.

Maluchami jeździł cały świat

Maluchami jeździli mieszkańcy wielu krajów, prawie na wszystkich kontynentach świata. W latach 1985-1989 wyeksportowano np. ponad 23 tysiące Maluchów do Chin, gdzie w wielu miastach eksploatowane były jako taksówki. Tylko w mieście Wengzhou było pięć tysięcy takich taksówek - przypomina rzecznik Fiat Auto Poland. W 1988 roku Maluchy wyeksportowano również do Australii i na Kubę.

Dzięki zmianom konstrukcyjnym Fiat 126p doczekał się także wersji rajdowej. Polscy rajdowcy zachwalali w latach 70., że na krajowych i międzynarodowych trasach małe auto sprawowało się nadspodziewanie dobrze. Np. zimą 1975 roku Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem testowali Malucha na trasie Warszawa-Monaco - był to tzw. odcinek dojazdowy słynnego Rajdu Monte Carlo.

Wiejska droga. Na poboczu samochody Fiat 126 i Syrena. Na pierwszym planie drogowskaz wskazujący drogę do miniatur zamków w Ptaszkowie / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Pracownik pomocy drogowej przy bagażniku Fiata 126 trzyma przewody podłączone do akumulatora / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Samochód Nysa pomocy drogowej holuje rozbitego Fiata 126 p / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Karoserie Fiatów 126 na taśmie montażowej / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Udzielanie pomocy drogowej dla Fiata 125 p. Z prawej Fiat 126 p pomocy drogowej / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Zaparkowane samochody osobowe i autobusy - od lewej: Syrena, Fiat 126 p, Syrena / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Samochody na parkingu - widoczne Fiaty 125 p i 126 p / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Żołnierze pchają samochód Fiat 126 p / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /
Karoserie Fiatów 126 na taśmie montażowej / Narodowe Archiwum Cyfrowe J /

Gratka dla kolekcjonerów

Dziś zabytkowe już Maluchy bywają obiektami pożądania kolekcjonerów. Niedawno sensację w mediach wzbudził oryginalny, niemal prosto z fabryki, egzemplarz Fiata 126p z 1979 roku. Przez 34 lata auto garażowało w Piotrkowie Trybunalskim. Na siedzeniach miało jeszcze folię, a na liczniku jedynie 10 kilometrów.