Sedan i hatchback to jedne z najpopularniejszych typów nadwozia. Oba mają swoich zagorzałych zwolenników i mocną pozycję w ofertach producentów aut.

Co mają do zaoferowania, czym się różnią i do jakich kierowców pasują najbardziej świetnie pokazuje przykład nowej Toyoty Corolli.

Sedan czy hatchback - który rodzaj nadwozia wybrać?

Różnice między nadwoziem sedan a hatchback widać gołym okiem. Ten pierwszy typ aut cechuje trójbryłowe nadwozie. To oznacza, że przód z komorą silnika, przedział pasażerski i bagażnik są w nich wyraźnie oddzielone i to nie tylko w znaczeniu konstrukcyjnym, ale i stylistycznym. Znakiem szczególnym sedanów jest wyraźnie zaznaczona przestrzeń bagażowa, poprowadzona stosunkowo nisko i dodatkowo wydłużająca sylwetkę auta. W przypadku samochodów o nadwoziu tego typu bagażnik zamyka oddzielna pokrywa, niezespolona z tylną szybą, dlatego sedany występują z parzystą liczbą drzwi.

Nadwozie hatchback cechuje natomiast dwubryłowa, a w przypadku aut z mniej wydatnym przodem nawet jednobryłowa, konstrukcja. Przestrzeń bagażowa naturalnie łączy się w nim z przedziałem pasażerskim i jest zamykana przez pionowo ściętą klapę, połączoną z tylną szybą. Auta tego typu cechują się zatem nieparzystą liczbą drzwi. Sedan czy hatchback - jakie nadwozie w takim razie wybrać?

Wszystko oczywiście zależy od osobistych preferencji i oczekiwań względem samochodu, bo zarówno sedan jak i hatchback mają swoje zalety i wady. Pierwszy typ nadwozia uchodzi za klasyczny oraz bardziej elegancki i kojarzy się z luksusowymi limuzynami. Sedany dysponują zwykle wyraźnie większą pojemnością bagażnika. Jednak jest on przy tym stosunkowo niski i głęboki, więc może utrudniać przewożenie niektórych przedmiotów i wymaga częstszego schylania się. Do tego wyeksponowany tył zwiększa długość auta i może utrudniać parkowanie. Auto z nadwoziem typu hatchback zaś z natury ma bardziej zwartą i nowoczesną sylwetkę, a z racji mniejszej długości łatwiej nim manewrować. Istotną wadą hatchbacków jest za to mniejsza niż w sedanach przestrzeń bagażowa, wygospodarowana w ramach kompromisu między miejscem dla pasażerów a przestrzenią na bagaże.

Toyota Corolla Sedan

Trudno znaleźć lepszy przykład sedana niż Toyota Corolla. To najchętniej kupowany model na świecie, a także najpopularniejsze auto w historii. Przez ponad pół wieku kompaktowa Toyota osiągnęła sprzedaż ponad 46 mln egzemplarzy. I wiele z nich to właśnie sedany. Dwunasta generacja Corolli przyniosła wiele zmian. Auto oparto na nowej platformie modułowej w architekturze TNGA, znanej chociażby z modelu C-HR. Taka konstrukcja obniżyła środek ciężkości i sprawiła, że auto ma 60% sztywniejsze nadwozie, a to z kolei pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i pewność prowadzenia, którą dodatkowo podnosi wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Kolejną istotną innowacją jest wprowadzenie napędu hybrydowego w tym modelu. Oprócz dobrze znanej jednostki 1.6 Corolla Sedan otrzymała spalinowo-elektryczny układ o mocy 122 KM z benzynowym silnikiem 1.8. Napęd cechuje spalanie wynoszące średnio od 4,3 l/100 km, a w czasie miejskiej jazdy auto nawet przez ponad połowę czasu i dystansu jazdy może korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego.

Nowa Corolla Sedan to również bardzo bogate wyposażenie. W cenniku auta znajdziemy takie pozycje jak wyświetlacz HUD, systemy Android Auto i Apple CarPlay, układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, inteligentny system automatycznego parkowania, podgrzewane skrajne fotele na tylnej kanapie czy innowacyjny kolorowy wyświetlacz z efektem trójwymiarowości na tablicy zegarów. A w standardzie hybrydowa Corolla 2019 dysponuje automatyczną klimatyzacją dwustrefową, tempomatem adaptacyjnym, asystentem pasa ruchu i radiem z łącznością Bluetooth. Standardem w nowej Toyocie Corolli jest również bezpieczeństwo. Auto wyposażono w pakiet systemów Toyota Safety Sense, w tym układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów czy system wykrywania zmęczenia kierowcy. Nie zabrakło również poduszek powietrznych, których jest aż 7. Cena hybrydowej Toyoty w najtańszej wersji wyposażeniowej zaczyna się od 93 900 zł. W takiej konfiguracji auto dysponuje automatyczną skrzynią biegów.


Zalety Toyoty Corolli Sedan - kiedy wybrać ten rodzaj nadwozia?

Nowa Corolla Sedan 2019 okazuje się dobrym samochodem dla tych, którzy szukają eleganckiego i uniwersalnego kompaktowego sedana. Podobnie jak wersja TS Kombi dysponuje powiększonym do 2 700 mm rozstawem osi. Dzięki temu wnętrze auta jest bardziej przestronne, a pasażerom podróżującym w tylnym rzędzie siedzeń nie brakuje miejsca na nogi. Komfort jazdy dodatkowo podnoszą nawiewy z tyłu i podłokietnik pomiędzy skrajnymi fotelami, standardowe w odmianie hybrydowej. Zaś bagażnik o pojemności wynoszącej 471 l bez problemu pomieści bagaże pasażerów. Oszczędny napęd hybrydowy Toyoty, a także pojemne i komfortowe wnętrze sprawiają, że Corolla Sedan Hybrid jest bardzo wyborem dla tych, którzy zamierzają podróżować autem nie tylko w mieście, ale zamierzają ruszyć nim również w trasę. Warto dodać, że w czasie miejskiej jazdy przydadzą się kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania czy układ detekcji przeszkód, w które można wyposażyć auto. Więcej na temat Toyoty Corolli Sedan tutaj.

Toyota Corolla Hatchback

Nowa Toyota Corolla jest teraz dostępna również w odmianie Hatchback. To wielki powrót tego typu nadwozia w tym modelu, bowiem przez ostatnie lata kompakt o takiej konfiguracji był oferowany pod nazwą Auris. Podobnie jak sedana, Corollę Hatchback 2019 oparto na na modułowej platformie TNGA i wyposażono w zawieszenie wielowahaczowe przy tylnej osi. Wielkich różnic nie znajdziemy również na liście wyposażenia. Hatchback Toyoty też oferuje wyświetlacz HUD, systemy Android Auto i Apple CarPlay czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Do listy trzeba jednak dodać System Premium Audio JBL z 8 głośnikami. Corolla Hatchback nie ustępuje sedanowi również w kategorii bezpieczeństwa. Także w tym aucie w standardzie znalazły się pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz 7 poduszek powietrznych. Nic dziwnego, że nowa Corolla zdobyła 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Największe różnice między Corollą Sedan a Hatchback to wygląd i gama napędów. Corolla Hatchback cechuje się nie tylko inną sylwetką, ale również zmienionym wyglądem przodu i tyłu nadwozia. W stylistyce łatwo znaleźć sportowy charakter, nawiązujący do rasowych hot hatchy. Dodatkowych emocji dostarcza także nowy napęd hybrydowy, który w tym modelu znalazł się obok spalinowo-elektrycznego układu 1.8 122 KM znanego także z sedana oraz silnika benzynowego 1.2 Turbo. Mowa o 180-konnym napędzie z motorem o pojemności 2 l, który potrafi rozpędzić nową Toyotę Corollę do 100 km/h w zaledwie 7,9 s. a przy tym spala od 4,7 l benzyny na 100 km. Corolla Hatchback jest też nieco tańsza od bratniej konstrukcji w wersji sedan. Cena mniej mocarnej wersji hybrydowej zaczyna się od 89 900 zł. Szczegółowo na temat Toyoty Corolli Hatchback przeczytacie od tym linkiem: https://www.toyota.pl/new-cars/corolla-hatchback/.

Zalety Toyoty Corolli Hatchback - kiedy wybrać to nadwozie?

Toyota Corolla z nadwoziem hatchback będzie idealnym autem do miasta. Kompaktowe rozmiary samochodu sprawiają, że bardzo dobrze sprawdzi się w czasie lawirowania w gęstym ruchu ulicznym i na ciasnych parkingach podziemnych. Pomoże w tym zresztą również wyposażenie. Podobnie jak w Corolli Sedan na liście znajdziemy przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, inteligentny system automatycznego parkowania czy układ detekcji przeszkód ICS. A dwie jednostki hybrydowe do wyboru - które świetnie radzą sobie w miejskich warunkach - dodatkowo zwiększają atrakcyjność samochodu. Do Corolli 2019 o nadwoziu hatchback przyciąga również atrakcyjna i wyrazista stylistyka. Model spodoba się młodszym odbiorcom, którzy chcą się wyróżnić na ulicy. Z tyłu auta znajdą bagażnik o pojemności do 361 l przy rozłożonej kanapie.

Co wyróżnia samochody z napędem hybrydowym?

Napędy hybrydowe, które znajdziemy w nowej Corolli gwarantują przede wszystkim niższe spalanie, a więc oszczędność dla kierowców. Ale to nie wszystko. Samochody hybrydowe okazują się tańsze w użytkowaniu również w dłuższej perspektywie. Hybrydy Toyoty wyposażono w układ odzyskiwania energii, który nie tylko ładuje baterie, ale również pomaga w hamowaniu i przez to zmniejsza zużycie klocków hamulcowych. Ponadto jednostki hybrydowe japońskiej marki nie mają takich elementów jak dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło, turbosprężarka, alternator czy rozrusznik, a więc elementów, których naprawy niejednokrotnie okazują się kosztowne.

Advertisement