• Filmy

Astronomowie odkryli, jak dysk pyłu może zmienić się w planetę

Dodano: Czwartek, 6 czerwca 2013 (17:59)
    źródło: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
    Astronomowie korzystający z sieci teleskopów ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) po raz pierwszy zaobserwowali obszar wokół młodej gwiazdy, w którym cząstki pyłu zbijają się razem i stopniowo zwiększają swoje rozmiary. Dzięki temu odkryciu prawdopodobnie rozwiązali zagadkę, w jaki sposób z krążącego wokół gwiazdy obłoku pyłu może narodzić się planeta. Pisze o tym w najnowszym numerze czasopismo "Science". Autorzy: Visual design and editing: Martin Kornmesser and Luis Calçada. Editing: Herbert Zodet. Web and technical support: Mathias André and Raquel Yumi Shida. Written by: Javier Perez Barbuzano, Richard Hook and Herbert Zodet. Narration: Dr. J. Music: movetwo. Footage and photos: ESO, Nienke van der Marel, Christoph Malin (christophmalin.com), Nick Risinger (skysurvey.org), Digitized Sky Survey 2, Stéphane Guisard (www.eso.org/~sguisard), Luis Calçada, José Francisco Salgado (josefrancisco.org) and NASA/JPL-Caltech/Robert Hurt (SSC/Caltech). Directed by: Herbert Zodet. Executive producer: Lars Lindberg Christensen.
    • Oceń wideo