45 indeksów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna lub pokrewnych w kilkunastu miastach Polski - oto stawka Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Mediach. Partnerem strategicznym pierwszej edycji Konkursu został Magazyn Świat Wiedzy. To pierwszy i jak na razie jedyny konkurs tego typu w Polsce gwarantujący laureatom wstęp na najbardziej prestiżowe wyższe uczelnie w kraju. „Współpracujemy z uniwersytetami w każdym województwie i to jest pewna siła, wychodzimy z ofertą do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, by właśnie w nich pobudzić te zainteresowania oraz by mogli podzielić się swoją pasją” – mówi w rozmowie z RMF FM dr Mariusz Włodarczyk, jeden z organizatorów.

Magdalena Gawlik: Co jest wyjątkowego w tym konkursie?

Dr Mariusz Włodarczyk: Ogólnie rzecz biorąc możemy powiedzieć, że jest to konkurs specyficzny, ponieważ jego celem zasadniczym jest pobudzenie zainteresowania wśród młodzieży tematyką medialną oraz w pewnym sensie zjednanie środowiska medialnego w całym kraju. Konkurs ten jest organizowany przez 16 uniwersytetów na terenie całego kraju. Organizatorem nie jest więc jedna uczelnia, choć inicjatorem i koordynatorem jest Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Ale współpracujemy z uniwersytetami w każdym województwie i to jest pewna siła, wychodzimy z ofertą do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych by właśnie w nich pobudzić te zainteresowania oraz by mogli podzielić się swoją pasją.

Czy młodzież szkolną trzeba zachęcać do tego, żeby interesowały się tematyką medialną?

Młodzież interesuje się różnymi rzeczami m.in. mediami. To jest coś, co otacza nas wszystkich i czego nie da się uniknąć. Istotne jest jednak jak do tych mediów podchodzimy, czy podchodzimy jako do czegoś obowiązkowego czy jako pewnej ciekawostki, sposobu na spędzenie życia. My te media traktujemy bardzo szeroko. Media nowoczesne w dużej mierze zdominował internet, a wiadomo, że żaden z młodych ludzi nie wyobraża sobie w tej chwili życia bez internetu, bez portali społecznościowych. I to jest na pewno coś z czym oni mają do czynienia nawet jeżeli sobie tego nie uświadamiają. Stąd nasz pomysł konkursu był taki, aby zarówno tematy jak i forma ich realizacji pozwoliły połączyć przyjemne z pożytecznym.

Czy zdarza się, że młodzież ma mylne pojęcie o tym jak zrobić karierę w mediach? Jako dziennikarz oczywiście.

Zawód dziennikarza jak i samo dziennikarstwo jest, moim zdaniem, trochę kontrowersyjnym zagadnieniem. Stąd dwa z tematów dotyczą samego zawodu dziennikarza, nie tyle dziennikarstwa, historii czy teorii ale właśnie zawodu dziennikarza. Pytamy o to czy dziennikarz jest idolem czy celebrytą, czy to jest zawód czy powołanie? Chcemy aby młodzież podzieliła się swoimi doświadczeniami, wrażeniami, spostrzeżeniami. Nie ma tutaj dobrych czy złych odpowiedzi bardziej chodzi nam o to aby młodzież pokazała swoje spojrzenie, swoją wizję i swój punkt odniesienia, a nie prezentowała jakąś wiedze akademicką czy szkolną. Jesteśmy otwarci na bardzo szerokie spektrum, jeśli chodzi o merytoryczne podejście do tematu.

A czy studia dziennikarskie i w ogóle zawód dziennikarza są wciąż czymś prestiżowym?

Na pewno, tak jak już mówiłem, jest zawodem kontrowersyjnym i budzi w społeczeństwie bardzo różne emocje. Wydaje mi się, że to tak jak z wieloma innymi zawodami. Chcemy być dziennikarzem, jeżeli nam się ten zawód podoba, to jak dziennikarze żyją, funkcjonują, że docierają do różnych miejsc. Są różne kategorie dziennikarzy, różne obszary zainteresowań. Czym innym jest dziennikarz korespondent wojenny, czym innym będzie dziennikarz redakcji sportowej, a jeszcze czym innym dziennikarz redakcji programu dla dzieci czy młodzieży. Ja myślę, że jest to zawód, w którym każdy może znaleźć swoje miejsce. Nawet jeżeli na pozór wydaje się, że te nasze zainteresowania są bardzo różne. Tak samo jak i sposób realizacji tematów w zależności od tego czy jest to radio, telewizja czy internet. To jest na tyle szeroka dyscyplina, że z pewnością możemy znaleźć tam dla siebie miejsce. Powołanie do tego by być dziennikarzem jest na pewno mile widziane, bo  ułatwi nam z pewnością codzienną pracę.

Jakie nagrody można zdobyć w konkursie?

Po pierwsze wygrać można indeksy na kierunki dziennikarskie na szesnaście uczelni wyższych na terenie kraju. Tworzymy taki centralny bank. Każda uczelnia do puli tego banku wkłada trzy indeksy. Mamy więc czterdzieści osiem indeksów dla laureatów na terenie całego kraju. Przy czym laureat sam może wybrać jedną z tych uczelni. Laureat pierwszego miejsca ma do wyboru wszystkie 48 indeksów. Kolejni już tylko te, których nie wybrali poprzednicy. Ta nagroda jest tylko dla maturzystów, bo oni są tymi potencjalnymi klientami wyższych uczelni.

Czyli uczeń pierwszej klasy nie walczy o indeks?

W tej edycji nie. Mamy w planach stać się z czasem olimpiadą. Wtedy będziemy mieli inne uprawnienia, takie jakie mają olimpiady przedmiotowe. Chcielibyśmy aby ten nasz konkurs dawał na przykład punkty na maturze, zwolnienia z matur, czy wstęp na inne kierunki, nie tylko dziennikarskie.

A oprócz indeksów?

Oprócz tego są jeszcze nagrody rzeczowe i takie nierzeczowe. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez naszego sponsora, można zdobyć także staże w różnych redakcjach na terenie kraju. Strategicznym partnerem konkursu jest grupa BAUER Media Group i Świat Wiedzy, który jest pismem tej grupy. Sam konkurs daje też bardzo szerokie możliwości, bo nie narzucamy ani tematu precyzyjnie, ani metody, ani formy. Liczy się pomysł, liczy się nowatorskie podejście, liczy się pewna konwencja. Jeżeli jesteśmy pomysłowi, oryginalni, lubimy robić filmy, nagrywać, poszukiwać, to dla nas jest właśnie ten konkurs aby zrobić coś co może przynieść nam satysfakcję. Nie tylko nagrody, ale taką satysfakcję na co dzień.

Co trzeba zrobić, żeby wziąć udział w konkursie?

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów ponad gimnazjalnych i każdy uczeń zainteresowany albo sam albo za pośrednictwem swojej szkoły powinien zgłosić się do końca września do komitetu okręgowego na terenie kraju.

Warunkiem udziału w Konkursie jest wysłanie eseju, filmu, fotoreportażu lub fotokastu na jeden z podanych tematów, a następnie sprawdzenie umiejętności i wiedzy podczas testu na etapach: okręgowym i centralnym. Informacje o Konkursie (regulamin, zasady, kalendarium) znajdują się na stronie internetowej konkursu.