NASA opublikowała, wykonane przez kosmiczny teleskop Hubble'a, niezwykłe zdjęcie części gromady galaktyk w gwiazdozbiorze Węgielnicy, zwanej ze względu na olbrzymią zgromadzoną tam masę i gigantyczną siłę grawitacji wywieraną na otoczenie, Wielkim Atraktorem. Obszar widoczny na zdjęciu sięga od granicy gwiazdozbioru, zwanego Trójkątem Południowym, po gwiazdozbiór Węgielnicy.

Gromada galaktyk w gwiazdozbiorze Węgielnicy to najbliższa naszej Drodze Mlecznej masywna gromada, znajdująca się około 220 milionów lat świetlnych od Ziemi. Jak się ocenia, w jej skład wchodzą nawet dziesiątki tysięcy galaktyk o rozmiarach Drogi Mlecznej. Największym obiektem widocznym na opublikowanym zdjęciu jest ustawiona do nas bokiem galaktyka spiralna ESO 137-002.

Obserwacje tego obszaru w zakresie światła widzialnego są bardzo trudne. Wielki Atraktor znajduje się w płaszczyźnie Drogi Mlecznej, przesłaniają go więc obłoki pyłu i jasne gwiazdy naszej galaktyki. By ominąć ten problem, kosmiczny teleskop Hubble'a wykonał zdjęcia przy użyciu kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) w zakresie promieniowania niebieskiego i podczerwieni. Opublikowane zdjęcie jest złożeniem obu obrazów.