Ćwiczenie czyni mistrza - ta prawda jest podstawą uczenia się czy chodzi o tabliczkę mnożenia, słówka w obcym jezyku, czy umiejetność gry na instrumencie muzycznym. Zaskakujące wyniki badań mózgu pokazały jednak niedawno procesy które sugerują, że powtarzanie niekoniecznie sprzyja uczeniu się. Powtarzać więc czy nie powtarzać, oto jest pytanie.

Badania neurologiczne pokazały, że powtarzanie tych samych bodźców może osłabiać, zamiast wzmacniać połączenia między indywidualnymi neuronami. To sugeruje, że ponawianie bodźców nawet przeszkadza w uczeniu się. Ten paradoks wyjaśnili ostatnio badacze z Carnegie Mellon University i Max Planck Institute. Odkryli mechanizm, który za to odpowiada i który sprawia, że mózg elastycznie zmienia sposób zapamiętywania. Wniosek, przysiądźmy nad książkami, powtórzmy to, co mamy do powtórzenia, a mózg już sam sobie poradzi i nie zawiedzie nas na egzaminie.

Z Bogdanem Zalewskim nie każemy sobie dwa razy powtarzać.