Emancypacja Adama? Walijscy naukowcy stworzyli robota, który jako pierwszy w historii dokonał naukowego odkrycia niezależnie od swoich twórców. Jak donosi czasopismo "Science", Adam wysunął hipotezę, dotyczącą genetyki drożdży, a nastepnie przeprowadził serię eksperymentów, które miały tę hipotezę zweryfikować.

Robota zbudowali naukowcy z walijskiego Aberystwyth University przy współpracy z badaczami z University of Cambridge. Wyposażono go w oprogramowanie zawierające dostępną wiedze o biologii drożdży, instrumenty badawcze, komórki drożdży, odczynniki i... pozostawiono samemu sobie. Naukowcy uzupełniali tylko zapas odczynników i usuwali zużyte produkty. W przyszłości, podobne urządzenia mają pomóc im w pracy. Jak przystało na prawdziwych twórców, zbudowali już drugiego robota, Ewę, która ich zdaniem jest lepiej skonstruowana i bardziej elegancka. To mniej więcej tak, jak u nas ludzi...

Autorzy robota podkreślają, że wyniki jego pracy nie są może rewolucyjne, ale poprawne, poszerzające wiedzę w tej sprawie i możliwe do opublikowania. W przyszłości przewiduje się, że Adam i Ewa będą wspólnie pracować na przykład przy próbach stworzenia skutecznego leku na malarię.