Tylko dwa tygodnie dzielą trzecią i czwartą rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, niezwykle ciekawego i wyrównanego cyklu Starego Kontynentu. Zespół LOTOS Rally Team po fenomenalnym zwycięstwie w Rajdzie Akropolu stanie na starcie do 46. edycji Rajdu Cypru, by postarać się o powtórzenie triumfu z roku 2015, kiedy wygrał klasyfikację FIA ERC. Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran pojawią się na wyspie Afrodyty jako wiceliderzy klasyfikacji sezonowej, a ich rajdową bronią będzie Ford Fiesta R5 obsługiwany i przygotowywany przez krakowski oddział brytyjskiej firmy M-Sport.

Tylko dwa tygodnie dzielą trzecią i czwartą rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, niezwykle ciekawego i wyrównanego cyklu Starego Kontynentu. Zespół LOTOS Rally Team po fenomenalnym zwycięstwie w Rajdzie Akropolu stanie na starcie do 46. edycji Rajdu Cypru, by postarać się o powtórzenie triumfu z roku 2015, kiedy wygrał klasyfikację FIA ERC. Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran pojawią się na wyspie Afrodyty jako wiceliderzy klasyfikacji sezonowej, a ich rajdową bronią będzie Ford Fiesta R5 obsługiwany i przygotowywany przez krakowski oddział brytyjskiej firmy M-Sport.
Kajetan Kajetanowicz / Darek Delmanowicz /PAP

Zwycięzców rozgrywanego przed tygodniem kultowego starcia w Grecji czeka nie lada przeprawa. W kraju 35 razy mniejszym od Polski, Kajto i Jarek walczyć będą na ponad 720 kilometrach, z których blisko 220 to jazda na czas, podzielona na 14 odcinków specjalnych. Nawierzchnia trasy jest mieszana: 80% stanowi szuter, 20% asfalt. Samochody rajdowe mają podczas tego startu zawieszenia oraz opony przystosowane na luźną nawierzchnię. 

Cypr jest ważnym punktem na rajdowej mapie i stanowi koniec pierwszej części sezonu, składającego się w sumie z ośmiu rund. W dotychczasowych dwóch startach w tej imprezie Kajto zajmował drugie (2014) i pierwsze (2015) miejsca w klasyfikacjach FIA ERC. 

W zawodach wystartuje łącznie ponad 70 załóg. Jedynymi reprezentantami naszego kraju będą Kajetanowicz i Baran, którzy otrzymali drugi numer startowy. Z jedynką widnieją Bruno i Hugo Magalhães (Portugalia, Skoda Fabia R5), z trójką dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar, Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel (Katar/Francja, Ford Fiesta R5). Aż 59 załóg zgłosiło się w samochodach napędzanych na cztery koła.

Niespotykana trasa areną zmagań

Organizatorzy egzotycznego rajdu co roku zaskakują pomysłami i innowacjami. W tegorocznej edycji kierowcy ponownie będą rywalizować na próbie wytyczonej w strefie buforowej Narodów Zjednoczonych na północy Cypru. Wydarzenie to zostało określone przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) jako najlepszy środek do budowania zaufania pomiędzy wspólnotami Nikozji od 1974 roku. 

Kolejnymi unikatowymi odcinkami będą próby Love Cyprus Golden Stage 1 oraz 2, rozgrywane w niedzielę. Załogi z poszczególnych kategorii (klasyfikacji generalnej oraz klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś), które na obu przejazdach uzyskają najlepsze czasy, otrzymają nagrody pieniężne. Ich pula wynosi łącznie aż 24 tysiące euro. Sama próba biegnie wzdłuż zatoki Larnaka, na południowym wschodzie wyspy. W pierwszej wersji ma długość 5,31 km (100% szutru), w drugiej 6,17 km (74% odcinka rozgrywana jest na szutrze, 26% na asfalcie). 

Aż sześć odcinków specjalnych z harmonogramu ma długość ponad 20 kilometrów. Najdłuższy z nich, Cytanet Avdelero (82% po szutrze, 18% po asfalcie) to dokładnie 23 kilometry i 430 metrów rywalizacji. 

Zacięta walka o punkty

Liderem tegorocznych zmagań w Rajdowych Mistrzostwach Europy jest Bruno Magalhães, który na swoim koncie zgromadził 93 punkty. Kajetan Kajetanowicz po trudnościach w pierwszej rundzie rozgrywanej na Azorach, gdzie wypadł z trasy, systematycznie odrabia straty. Wygrana w poprzednim starciu pozwoliła mu objąć pozycję wicelidera i zmniejszyć stratę do prowadzącego do 21 punktów. Na Cyprze łącznie do zebrania będzie 39 punktów, za triumf w klasyfikacji generalnej oraz w poszczególnych etapach. Zapowiada się niezwykła walka o zwycięstwo, prawdopodobnie w najcieplejszej rundzie sezonu. Temperatury sięgające 40°C dają średnią roczną wynoszącą ponad 19 stopni Celsjusza - dla porównania w Polsce średnia wynosi tylko około 8°C. 

 Trwa fascynujący sezon, który jest jednym z najtrudniejszych w ostatnich latach Rajdowych Mistrzostw Europy. Kalendarz skrócony do ośmiu niezwykle wymagających rund oraz potężna konkurencja składająca się z wielu mistrzów podkreśla istotę wydarzeń i redukuje miejsce na kalkulacje. Do rywali mam duży szacunek, a od siebie wiele oczekuję. Tak będzie także podczas Rajdu Cypru! Jestem dumny z LOTOS Rally Team - skupieni i zmotywowani do tego, aby przekraczać kolejne granice, lecimy na Cypr - mówi Kajetan Kajetanowicz.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Akropolu (3 z 8 rund): 

1. Bruno Magalhães (Portugalia) 93 pkt.

2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 72 pkt. 

3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.

4. Marijan Griebel (Niemcy) 27 pkt.

5. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.

6. Grzegorz Grzyb (Polska) 22 pkt.

7. Josh Moffett (Irlandia) 20 pkt.

8. Iván Ares (Hiszpania) 19 pkt.

9. Socratis Tsolakidis (Grecja) 19 pkt. 

10. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 16 pkt.

(mpw)