Włoski producent rowerów Wilier Triestina zapowiedział pozwanie do sądu belgijskiej kolarki Femke van den Driessche. Podczas przełajowych mistrzostw świata w Heusden-Zolder 19-latka korzystała ze sprzętu tej marki z wmontowanym małym silnikiem.

Włoski producent rowerów Wilier Triestina zapowiedział pozwanie do sądu belgijskiej kolarki Femke van den Driessche. Podczas przełajowych mistrzostw świata w Heusden-Zolder 19-latka korzystała ze sprzętu tej marki z wmontowanym małym silnikiem.
Femke van den Driessche /PAP/EPA/PHOTOPRESS.BE/TIM VAN WICHELEN /PAP/EPA

Nasza firma podejmie działania prawne przeciwko tej sportsmence i przeciwko każdej osobie odpowiedzialnej w celu ochrony naszego dobrego imienia - napisał w oświadczeniu dyrektor zarządzający firmy Andrea Gastaldello

19-letnia Belgijka nie przyznała się do winy. Twierdziła, że korzystała z bardzo podobnego do swojego roweru należącego do jej przyjaciela, nie zdając sobie sprawy, że był wyposażony w silnik. Van den Driessche nie ukończyła sobotniej rywalizacji z powodu... defektu.

Prezydent UCI Brian Cookson potwierdził na konferencji prasowej, że doszło do pierwszego w historii kolarstwa przypadku dopingu technologicznego w zawodach wysokiej rangi. Doping mechaniczny stał się rzeczywistością. Często śmialiśmy się mówiąc o nim, ale teraz wiemy, że kolarze go stosują lub w przeszłości go stosowali - oświadczył. Do wszystkich, którzy chcą oszukiwać, wysłaliśmy jasny sygnał: będziemy was łapać i będziemy was karać, ponieważ nasza technologia wykrywania tego typu oszustw już działa - dodał.

Od kilku lat w środowisku kolarskim krążyły pogłoski o silniczkach elektrycznych, które pomagają niektórym zawodnikom odnosić sukcesy. Z dopingu technologicznego miał korzystać m.in. Szwajcar Fabian Cancellara, ale nigdy nie znaleziono na to dowodów.

Do przepisów UCI wprowadzono już wcześniej kary za ewentualne oszustwo technologiczne: dyskwalifikację zawodnika, zawieszenie na minimum pół roku oraz grzywnę w wysokości do 200 tys. franków szwajcarskich.

(mn)