2,2 km długości będzie miał tunel pod Rzeszowem, który ma powstać dzięki maszynie TBM (w języku ang. Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel) - ostatnie elementy urządzenia trafiły już na plac budowy. Jak informuje inwestor Mostostal Warszawa, w lutym rozpocznie się składanie elementów maszyny w segmenty.

Pomocne w tym procesie będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Rekordowo długi tunel wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Pozwala to na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej - podaje Mostostal.

Jak mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Mostostal Warszawa, "skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce".

Firma podaje, że na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

W ramach inwestycji - oprócz tunelu - powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt - informuje Mostostal.