Rozpoczyna się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce - poinformowała w poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Wartość inwestycji to ponad 2,2 mld zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Jak mówił na konferencji prasowej w Racławówce minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Via Carpatia jest szczególnie ważna dla mieszkańców Podkarpacia, Lubelszczyzny, Podlasia i mieszkańców Warmii i Mazur. Minister zwrócił uwagę, że w obecnym czasie, kiedy toczy się wojna w Europie, bardzo ważne jest, żeby prace budowlane były kontynuowane, żeby przedsiębiorstwa drogowe i budowalne miały nowe kontrakty.

GDDKiA poinformowała, że wykonawca czyli konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował już dokumentację techniczną i uzyskał tzw. ZRID czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie: ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie węzeł Babica, dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz  obiekty inżynierskie: ponad 2-kilometrowy tunel, sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazdu nad linią kolejową oraz przejścia dla zwierząt.

Wybudowane zostanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Dlaczego budowa tego odcinak jest taka trudna? Bo pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne  - tzw. flisz karpacki.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM, której tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Rozpoczęcie transportu tej maszyny do Polski jest planowane w drugiej połowie roku, żeby na początku 2023 roku mogło rozpocząć się drążenie tunelu.

Droga ekspresowa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Opracowanie: