Miał promować historię, a wzbudził zaniepokojenie i zgorszenie. Na facebookowej stronie Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie opublikowano post z koszulkami, na których znalazła się lista podbojów Bolesława Chrobrego. Projekt jest o tyle nietypowy, że przypomina trasę koncertową.

Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie opublikowało w piątek post na swojej facebookowej stronie. To projekt koszulki, którą można kupić w muzealnym sklepie. Na przodzie widnieje napis "CHROBRY WORLD TOUR", a z na plecach umieszczono listę podbojów pierwszego króla Polski.

To nie jest nowy projekt. To koszulki, które sprzedawaliśmy już kilka miesięcy temu. Teraz domówiliśmy kolejną partię - tłumaczy dr Michał Bogacki, dyrektor gnieźnieńskiego muzeum. 

Projekt wywołał negatywne reakcje internautów, którzy piszą, że "wojna to nie zabawa". Jak tłumaczy ekspert ds. komunikacji wizerunkowej, prof. Szymon Ossowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, "projekt jest ciekawy, ale czas, w którym pojawił się w internecie jest nieodpowiedni". Ponadto widać tu lekki przerost formy - dodaje.

Cytat

Mamy anglojęzyczną nazwę "WORLD TOUR", ale reszta napisów jest w języku polskim i trudno odszyfrować do kogo jest to adresowane. Biorąc pod uwagę liczbę komentarzy można powiedzieć, że jeden z głównych celów został spełniony: mówi się o tej koszulce. Biorąc z kolei pod uwagę to, że muzeum przeprasza, wydaje się, że chciano coś zrobić, ale nie przemyślano do końca oddźwięku ze strony odbiorców
- mówi prof. Szymon Ossowski.

Z kolei dyrektor muzeum, dr Michał Bogacki tłumaczy, że w projekcie koszulki nie było żadnej złej intencji, a wcześniej cieszyła się ona dużą popularnością.

Cytat

Nie trafiliśmy z czasem, ale musimy pamiętać o naszej historii. W podręcznikach szkolnych też są daty bitew i nie możemy tego wymazać. Co mamy zrobić z datami podbojów Napoleona, które znajdują się na Łuku Triumfalnym? Taka jest nasza historia i rozumiem, że czas dla niektórych mógł okazać się niestosowny na coś takiego
- podkreśla dr Bogacki.

Z facebookowego profilu zniknął już post wzbudzający kontrowersje wśród internautów. Jak ustaliło RMF FM koszulki w najbliższym czasie zostaną wycofane ze sprzedaży.