​Kupiłeś bilet na pociąg, ale chcesz zmienić plany? Możesz zrezygnować i starać się o zwrot kosztów. Przed podróżą pociągiem warto sprawdzić, jakie prawa mają pasażerowie.

Po zakupie można oddać niemal każdy bilet. Wyjątkiem od tej reguły są tylko oferty promocyjne. Jednak wszystko zależy od tego, kiedy i dlaczego chcemy zwrócić zakupiony bilet. Jeżeli chcemy zrezygnować z podróży, ponieważ pociąg ma opóźnienie czy nawet nie dojechał, to odzyskamy całą sumę zapłaconą za bilet.

Jeśli jednak zmieniliśmy zdanie i chcemy zrezygnować z podróży pociągiem, to musimy ponieść opłatę - tzw. "odstępne dla przewoźnika". Kwota ta to 5 proc. ceny biletu, jeśli rezygnujemy najpóźniej dzień przed wyjazdem. Zostanie nam potrącone 10 proc.  jeśli do odjazdu pociągu zostało co najmniej pół godziny. Jeśli jednak zmienimy zdanie w ostatnim momencie, to stracimy 20 proc. wartości biletu.

Osoby podróżujące z małymi dziećmi mogą liczyć na udogodnienia. Maluchy do 4. roku życia koleją podróżują za darmo. Wystarczy pobrać w kasie bilet uprawniający do 100 proc. zniżki. Opiekunowie dzieci mogą skorzystać chociażby ze specjalnie przeznaczonych dla nich przedziałów. Takie muszą znajdować się we wszystkich składach PKP Intercity. Jeżeli w pociągu jest wagon restauracyjny, można poprosić obsługę na przykład o wyparzenie butelki czy przyniesienie gorącej wody potrzebnej do posiłku dla dziecka. Obsługa Warsu powinna to zrobić za darmo.

Jednak o miejsca do przewijania dzieci nie jest tak łatwo. Co prawda PKP przyznaje, że będą się pojawiać w nowym i modernizowanym taborze, ale na razie wagony z przewijakami jeżdżą tylko między Wrocławiem a Gdańskiem. Dodatkowo na niektórych dworcach na przykład w Warszawie, Wrocławiu czy w Krakowie w strefach VIP znajdują się przewijaki dla dzieci. Może z nich skorzystać każdy, nie tylko posiadacz biletu pierwszej klasy - informuje Beata Czemerajda z PKP Intercity. Dodaje, że spółka ma również zniżki dla całych rodzin. Można z nich skorzystać kupując na przykład Bilet Rodzinny lub używając Karty Dużej Rodziny.

Choć pociąg to nie samolot i nie trzeba martwić się o dopłatę za zbyt ciężki bagaż, pasażerowie też powinni zwrócić uwagę na jego rozmiar. Bagaż powinien mieścić się pod lub nad siedzeniem pasażera. Jeśli się nie mieści i zajmuje ogólną przestrzeń wagonu czy przedziału, wtedy pasażer musi dopłacić 5,10 zł. Zasada jest taka, że nasz bagaż nie może przeszkadzać innym, tarasować przejścia czy uniemożliwiać swobodne poruszanie się po pociągu - mówi Czemerajda. Opłatę za duży bagaż można uiścić już w kasie podczas zakupu biletu. Można jej też dokonać u konduktora. 

Każdy pasażer ma też prawo do reklamacji, na przykład w sytuacji gdy jego pociąg miał awarię lub duże opóźnienie. Jeśli będziemy ją składać trzeba dołączyć do niej kopię biletu i poświadczenie pracownika PKP Intercity o spóźnieniu. Powinien je wystawić konduktor lub kierownik pociągu. Na złożenie reklamacji mam aż dwa miesiące. Na jej rozpatrzenie kolej będzie miała 30 dni.