Co lepsze, swój biznes czy praca na etacie? Większość z nas (59 proc.) uważa, że lepiej prowadzić swój biznes. Dwukrotnie mniej (30 proc.) stawia na pracę na etacie - wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Opinii RMF.

Co lepsze, swój biznes czy praca na etacie? Większość z nas (59 proc.) uważa, że lepiej prowadzić swój biznes. Dwukrotnie mniej (30 proc.) stawia na pracę na etacie - wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Opinii RMF.
Zdj. ilustracyjne /Tomasz Waszczuk /PAP

Co ciekawe, wraz z wiekiem maleje liczba osób preferujących swój biznes. O ile wśród osób w wieku 18-29 lat liczba zwolenników  własnego biznesu jest wysoka i wynosi aż 73 proc., to wśród nieco starszych (30-39 lat) spada aż do 55 proc. i dalej wraz z wiekiem opada dalsze kilka procent, by dopiero w grupie osób w wieku powyżej 59 lat podskoczyć do 61 proc.

A jak lepiej prowadzić biznes: samemu, z kimś z rodziny, czy może z kimś spoza rodziny?

Gdy mamy wybór samemu czy z rodziną, to 80 proc. woli poprowadzić interes solo. Opcję z kimś z rodziny wybrało tylko 17 proc. Może wolimy z kimś spoza rodziny?

Także w tym pytaniu odpowiedzi nie pozostawiają wątpliwości - częściej wybieramy prowadzenie biznesu solo (61 proc.). Co ciekawe, możliwość "z kimś spoza rodziny" wybrało 37 proc. z nas, czyli dwa razy więcej niż w przypadku opcji "z kimś z rodziny". Wniosek jest prosty: jeżeli nie możemy poprowadzić działalności gospodarczej sami, to wolimy to zrobić z kimś spoza rodziny, niż z jakimś krewniakiem. 

Zapytaliśmy też Polaków kto więcej pracuje? Zdecydowana większość (70 proc.) uważa, że bardziej zapracowany jest właściciel firmy. Tylko co piąty z nas (22 proc.) uznał, że to pracownik poświęca więcej czasu na pracę.

Wykres nie pozostawia wątpliwości - zdaniem naszych respondentów przedsiębiorcy zwykle wolą sami wszystkiego dopilnować (69 proc.), może dlatego muszą pracować więcej niż ich pracownicy.

Pytaliśmy też o obawy przed podjęciem działalności gospodarczej. Najczęściej zniechęcają nas wysokie podatki i koszty pracy (41 proc. wskazań), obawa przed biurokracją (34 proc.) oraz brak środków na rozpoczęcie działalności (30 proc). Najmniej boimy się natomiast konkurencji (16 proc.).

Najbardziej w osiągnięciu sukcesu pomoże przedsiębiorcy pracowitość (44 proc.), inteligencja (37 proc.) oraz ex equo wytrwałość z odwagą (po 32 proc.). Zaskakiwać może to, że za najmniej ważną cechę przedsiębiorcy Polacy uznali zamożność - wskazało ją tylko 6 proc. Zatem do pracowitych świat należy.