​W Polsce od początku maja są luzowane obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa w naszym kraju. Ponad połowa Polaków uważa, że najważniejsze dla nich było ponowne otwarcie szkół - wynika z sondażu United Surveys dla RMF FM i "Dziennika Gazety Prawnej".

United Survyes zapytało Polaków o to, które ze zniesionych obostrzeń uważają za najważniejsze ze swojego punktu widzenia. 53,3 proc. ankietowanych odpowiedziało, że powrót dzieci do szkół.

Na drugim miejscu, ze znacznie jednak mniejszą liczbą wskazań, znalazła się możliwość wyjścia do restauracji. Dla 14,4 proc. Polaków było to najważniejsze ze zniesionych obostrzeń.

Z możliwości pójścia na koncert najbardziej cieszy się 5,5 proc. badanych, a 2,1 proc. - z otwartych kin.

Otwarte siłownie za najważniejsze uznało 6,4 proc. Polaków. Z kolei z możliwości pójścia na stadion najbardziej raduje się 4,7 proc. ankietowanych.

4,3 proc. wskazało inne obostrzenia, a 9,3 proc. nie wie, co dla nich jest najważniejsze.

Co zachęciłoby Polaków do szczepień?

Dalsze luzowanie lub zaostrzanie obostrzeń pandemicznych będzie jednak zależne od liczby zakażeń, zgonów i hospitalizacji. Jedną z nadziei na spokojniejszą przyszłość niosą szczepionki, jednak nie wszyscy zamierzają się szczepić. United Surveys zapytało ankietowanych, co mogłoby zachęcić ich do szczepienia.

34,2 proc. Polaków powiedziało, że zachętą do szczepień jest paszport covidowy - świadectwo zaszczepienia dające prawo poruszania się po krajach UE bez kwarantanny i konieczności wykonywania testów.

21 proc. ankietowanych stwierdziło, że czułoby się zachęcone, gdyby mogli zaszczepić się drugą dawką w dowolnym miejscu.

Od lipca w Polsce ma ruszyć w Polsce loteria szczepionkowa, w której wziąć udział będą mogły osoby, które przyjęły przynajmniej jedną dawkę szczepionki od samego początku działania Narodowego Programu Szczepień. Wśród możliwych nagród są pieniądze (co 2-tysięczna osoba może dostać 500 zł, raz w tygodniu losuje się 50 tys. zł, a raz w miesiącu nawet 100 tys. zł) lub samochód. Perspektywa wygranej na loterii jednak nie zachęca zbyt wielu - taką opcję wybrało 7,3 proc. badanych.

Aż 31,4 proc. Polaków twierdzi, że żadna z tych propozycji nie zachęci ludzi do szczepień. 6,1 proc. nie wie, co byłoby najskuteczniejsze.

Sondaż United Surveys został przeprowadzony 4 czerwca na reprezentatywnej próbie 1000 osób metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).