Tomasz Arabski, Krzysztof Bondaryk, Jacek Cichocki i Marian Janicki - nazwiska tych polityków i urzędników państwowych są na liście świadków do przesłuchania przez komisję śledczą badająca aferę Amber Gold - dowiedzieli się reporterzy RMF FM. Decyzja zapadła na tajnym posiedzeniu komisji.

Tomasz Arabski, Krzysztof Bondaryk, Jacek Cichocki i Marian Janicki - nazwiska tych polityków i urzędników państwowych są na liście świadków do przesłuchania przez komisję śledczą badająca aferę Amber Gold - dowiedzieli się reporterzy RMF FM. Decyzja zapadła na tajnym posiedzeniu komisji.
Komisja śledcza ds. Amber Gold /Radek Pietruszka /PAP

Komisja zdecydowała o wezwaniu tych czterech osób, bo ich nazwiska pojawiają się w zeznaniach wielu świadków. Kierowali służbami, które prowadziły śledztwa i działania operacyjne wobec gdańskiej spółki.

Jacek Cichocki na przykład był koordynatorem specsłużb, a dodatkowo na znajomość z nim powoływał się jeden ze świadków.

Krzysztof Bondaryk natomiast był szefem ABW. Marian Janicki, który kierował BOR-em ma zeznawać w związku z ówczesnymi planami Biura, by korzystać z usług OLT Express - linii lotniczych należących do Amber Gold.

Witold Zembaczyński (Nowoczesna) poinformował na Twitterze, że komisja zamierza także przesłuchać b. szefa CBA Pawła Wojtunika. 

W sumie komisja zamierza wezwać 38 osób, w tym 12 z nich ma zeznawać na tajnych posiedzeniach - to głównie oficerowie operacyjni policji i służb specjalnych.

Amber Gold powstała na początku 2009 r. i miała inwestować w złoto i inne kruszce. Klientów kusiła wysokim oprocentowaniem inwestycji. W połowie 2011 r. spółka przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych Jet Air, następnie w niemieckich OLT Germany, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe). Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r.

Głośno o sytuacji spółki Amber Gold zrobiło się w lipcu 2012 r., kiedy linie OLT Express zaczęły mieć kłopoty finansowe - zawieszono wówczas wszystkie rejsy regularne przewoźnika, a następnie firma poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze. Linie OLT Express upadłość ogłosiły pod koniec lipca 2012 r.

Z kolei Amber Gold ogłosiła likwidację 13 sierpnia 2012 r., a tysiącom swoich klientów nie wypłaciła powierzonych jej pieniędzy i odsetek od nich. Według ustaleń, w latach 2009-2012, w ramach tzw. piramidy finansowej, firma oszukała w sumie niemal 19 tys. swoich klientów, doprowadzając do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w wysokości prawie 851 mln zł.


(mpw)