Komórki macierzyste pobrane z miazgi zęba pomogły w częściowej regeneracji uszkodzonego rdzenia kręgowego szczurów. Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Nagoi w Japonii, opublikowane w czasopiśmie "The Journal of Clinical Investigation", dają nadzieję, że podobna metoda może okazać się skuteczna także w terapii zaburzeń czucia i czynności ruchowych w następstwie poważnych uszkodzeń rdzenia kręgowego u człowieka.

Zobacz filmy dokumentujące badania na szczurach - przed zabiegiem i po nim

Badacze z Nagoya University Graduate School of Medicine przeszczepili szczurom, u których przecięto rdzeń kręgowy, ludzkie komórki miazgi zęba. W następstwie zabiegu u zwierząt doszło do częściowego przywrócenia ruchomości tylnych kończyn, które wcześniej były całkowicie sparaliżowane.

Dokładna analiza pokazała, że komórki macierzyste działają w tym przypadku na trzy sposoby: opóźniają śmierć komórek nerwowych i ich komórek podtrzymujących, przyspieszają regenerację komórek nerwowych i wzmagają proces wymiany uszkodzonych komórek podtrzymujących. Wszystkie te procesy powinny zachodzić także u człowieka, stąd nadzieja, że metodę tę będzie można wykorzystać do terapii pacjentów po urazach kręgosłupa.

Jesli metoda rzeczywiście okaże się skuteczna, odpowiednich komórek macierzystych nie powinno brakować, miazgę można pobrać z zębów mlecznych, albo niepotrzebnych nam zębów mądrości.