Komórki nerwowe mogą pomóc odbudować uszkodzoną tkankę serca. Najnowsze wyniki badań naukowców z Pensylwanii, opublikowane przez czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences" sugerują, że jeden z rodzajów komórek mózgu może być stosunkowo łatwo przekształcony w komórki mięśnia sercowego.

Naukowcy z University of Pennsylvania School of Medicine pokazali, że dzięki odpowiedniej manipulacji czasteczkami przekaźnikowego RNA (mRNA) można skłonić komórki mózgu, astrocyty, by wytwarzały białka charakterystyczne dla komórki serca. To wstęp do przeszczepu tych zmodyfikowanych komórek i przynajmniej częściowej naprawy szkód na przykład po zawale serca.

Do tej pory tego typu próby polegały na cofaniu komórek w rozwoju do stanu macierzystego, w którym mogły one przemieniać się w praktycznie dowolne tkanki ciała. Kolejnym etapem procedury było stymulowanie ich rozwoju tak, by przekształcały się w komórki serca. Wygląda na to, że ten trudny proces można zastąpić prostszym, w którym astrocyty są przekształcane w komórki mięśnia sercowego bez etapu pośredniego.