• Wydobycie gazu łupkowego zanieczyszcza studnie metanem

Środa, 11 maja 2011 (10:25)

Wydobycie gazów łupkowych może przyczyniać się do zwiększonego zanieczyszczenia wód gruntowych metanem. Naukowcy z Duke University potwierdzili to w czasie badań na terenie stanów Pensylwania i Nowy Jork. Szczegóły ich badań opublikowało na swoich stronach internetoiwych czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Zdjęcie

Jeden z kranów badanych w Beaver County, Pa.   /Fot. Duke University
    Jeden z kranów badanych w Beaver County, Pa.
    /Fot. Duke University

Naukowcy przeprowadzili badania po tym, jak mieszkańcy terenów na których prowadzi się prace wydobywcze gazu łupkowego zaczęli się skarżyć na skażenie wody metanem.

Pobrano próbki z 68-miu studni. W 85 procent z nich wykryto podwyższony poziom metanu, w tych znajdujących się w promieniu kilometra od miejsc wydobycia gazu, poziom ten był nawet 17 krotnie wyższy, niż przeciętnie.

Badania izotopowe potwierdziły, że nie jest metan pochodzenia biologicznego, wydzielał się z głębszych warstw skalnych. Musiał pochodzić ze skał kruszonych podczas podczas prac wydobywczych gazu łupkowego.

Nie potwierdziły się natomiast inne obawy związane z wydobyciem tego gazu. W studniach nie znaleziono śladów substancji chemicznych, ani wody używanej do rozszczelniania warstw gazonośnych.

Metan rozpuszcza się w wodzie i może trafić do instalacji wodociągowych, niewiele jednak wiadomo o ewentualnych skutkach picia zanieczyszczonej metanem wody. Ponieważ to gaz palny, za główne zagrożenie uważa się możliwość wybuchu gazu ulatniającego się z instalacji.

Artykuł pochodzi z kategorii: Nauka