Idziemy na zakupy? Szukamy czegoś dla siebie lub na prezent? Uważajmy na towary luksusowe - badania konsumenckie, prowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazują, że jeden ekskluzywny zakup może nas lub osoby, którym taki prezent ofiarujemy kosztować znacznie więcej, niż się wydaje. Pisze o tym w styczniowym numerze czasopismo "Journal of Marketing Research".

Te dodatkowe koszty mogą być związane z niedobraniem prezentu do tego, co już mamy, albo ma obdarowana przez nas osoba. Naukowcy z University of Houston oraz Boston College zauważyli, że w przypadku luksusowych drobiazgów postępujemy inaczej, niż przy zwyczajnych zakupach.

Normalnie, jeśli po przyniesieniu do domu lub rozpakowaniu prezentu coś nam nie pasuje, nie mamy tego do czego założyć, albo gdzie ustawić, z mniejszym lub większym żalem decydujemy się to oddać do sklepu.

W przypadku towarów luksusowych, które mają dodatkową wartość "artystyczną" także czujemy się sfrustrowani, ale zaczynamy kombinować, co zrobić, by ten "kosztowny drobiazg" jednak nam sie przydał.

To najkrótsza droga do decyzji, by udać się na kolejne zakupy, na przykład dokupić buty i torebkę do eleganckiego paska, albo zmienić w pokoju tapety, by piękny, "dizajnerski" wazonik korzystnie prezentował się na sekretarzyku. Jedyny sposób, by tego uniknąć, to poważne zastanowienie się, czy aby na pewno ta odrobina luksusu dobrze się dopasuje do... całej reszty.