Nie możesz pozbyć się poprzednich pomysłów, nieudanych idei? Umyj ręce. Naukowcy z University of Toronto's Rotman School of Management przekonują na łamach czasopisma "Journal of Experimental Psychology: General", że ten praktyczny, fizyczny gest daje znacznie więcej, niż tylko czyste ręce. Wyniki ich badań wskazują, że pomaga nam także zwiększyć elastyczność myślenia, a nawet ustawić sobie nowe cele i priorytety.

Zdj. ilustracyjne /J.M. Guyon /PAP/EPA

Badacze z University of Toronto przeprowadzili serię czterech eksperymentów. W każdym z nich z pomocą odpowiednich gier słownych lub ankiet koncentrowali uwagę badanych osób na pewnych konkretnych celach. Uczestników proszono potem, żeby wyobrazili sobie, że używają wilgotnych chusteczek, albo rzeczywiście wytarli nimi ręce. Potem oceniano, na ile jedni i drudzy czują się nadal przywiązani do sugerowanych im celów i na ile dają się przekonać do czegoś nowego.

Okazało się, że osoby, które fizycznie oczyściły ręce, znacznie łatwiej zmieniają cel działania, uznają poprzedni cel za mniej ważny, są mniej skłonne by zgodnie z nim postępować i bardziej gotowe, by przejmować się tym, co dopiero nastąpi. Generalnie też wykazywały, że są w stanie łatwiej skoncentrować się na tym, co dopiero zostanie im podpowiedziane. W przypadku osób, którym sugerowaliśmy, że powinny zdrowo się odżywiać, po umyciu rąk znacznie spadała ochota, by wybrać przekąskę z pełnego ziarna zamiast czekoladowego batonu - mówi współautor pracy Ping Dong.

Co najmniej od czasów Poncjusza Piłata ludzkość zdawała sobie sprawę z tego, że gest umycia rąk znaczy więcej, niż tylko chęć pozbycia się bakterii, jest wyraźną oznaką chęci odsunięcia się od wcześniejszych wydarzeń i przeżyć, czasem łagodzenia wyrzutów sumienia. Najnowsza praca sugeruje, że gest oczyszczenia symbolizuje psychologiczny proces separacji, zmycie brudu jest fizycznym symbolem myślowego procesu pozbycia się wcześniejszych doświadczeń i otwarcia "białej karty" nowych idei.

Badania zaplanowano tak, by wykazać krótkoterminowe skutki gestu umycia rąk. Autorzy pracy na razie nie sugerują jeszcze, że osoby pragnące długoterminowo skoncentrować się na osiągnięciu nowych celów powinny gwałtownie zmienić zwyczaje higieniczne. Nie można jednak wykluczyć, że w dziele odwracania uwagi od poprzednich, bezowocnych starań w stronę nowych i obiecujących wyzwań, woda z mydłem, czy wilgotne chusteczki higieniczne mogą okazać się bardzo przydatne.