Międzynarodowa grupa naukowców, prowadzących badania w Indonezji, odkryła nowy gatunek pręgoszczura, gryzonia z rodziny myszowatych o niezwykłym wyglądzie. Zwierzę ma duże uszy, długie siekacze, długie tylne łapy i wyjątkowo długie włosy łonowe. Najbardziej charakterystyczny jest jednak podobny do świńskiego nos. Gatunek, nazwany Hyorhinomys stuempkei, opisuje w najnowszym numerze czasopismo "Journal of Mammalogy".

Jake Esselstyn z Louisiana State University i Kevin Rowe z Museum Victoria, niezależnie od siebie, w tym samym dniu 2013 roku znaleźli na wyspie Sulawesi w Indonezji osobniki gryzoni z nieznanego do tej pory gatunku. Nigdy wcześniej niczego takiego nie widzieliśmy, było oczywiste, że to nowy gatunek. Wróciliśmy do obozu i byliśmy jeszcze bardziej zaskoczeni tym, że obaj znaleźliśmy je w naszych pułapkach - wspomina Esselstyn.

To właśnie charakterystyczny różowy nos i wyjątkowo długie, nawet jak na pręgoszczury, siekacze odróżniają gryzonia od przedstawicieli innych gatunków. Odkrywcy nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z czymś wcześniej nieznanym. Nazwali ten gatunek Hyorhinomys stuempkei. Słabe umięśnienie żuchwy gryzonia wskazuje, że raczej nie przeżuwa on pokarmów, żywi się dżdżownicami i larwami owadów.

Górzysta wyspa Sulawesi prawdopodobnie kryje przed naukowcami jeszcze niejedną tajemnicę. Ekipa z USA, Australii i Indonezji prowadzi tam badania od 2010 roku. Do tej pory znaleziono już trzy nowe gatunki gryzoni. Na tym zapewne się nie skończy. Mamy tam jeszcze znaczny teren do zbadania, zwłaszcza na wiekszych wysokościach - podkreśla Esselstyn. Wyspa jest obszarem niezwykle biologicznie złożonym. Nie zaskakuje nas, że znajdujemy tam nowe gatunki, nie spodziewaliśmy się tylko, że będą one aż tak bardzo odmienne od tego, co znamy. To nie są nieco różne gatunki, ich odmienność jest fundamentalna - dodaje Rowe.

(mpw)