Południowemu zachodowi i centralnym równinom Stanów Zjednoczonych mogą grozić wielkie susze, na skalę, jaka nie dotknęła tych ziem od tysiąca lat – pisze portal BBC. Bardzo sucho jest już w Kalifornii, ale to łagodna susza w porównaniu z warunkami, jakie panowały okresowo XII i XIII wieku.

Jak wyjaśnia BBC, naukowcy porównali dawne susze z symulacjami klimatu na najbliższe dziesięciolecia. Badania sugerują, że przyszłość może szykować niespotykane od tysiąclecia zjawiska pogodowe.

Te megasusze w XII i XIII wieku trwały po 20, 30, 40, 50 lat i były to susze, jakie nigdy nie zdarzyły się w historii Stanów Zjednoczonych - powiedział Ben Cook z Instytutu Badań Kosmicznych Goddarda w NASA.

Susze, jakich ludzie rzeczywiście doświadczyli, jak w latach 30. lub 50., czy nawet obecna susza w Kalifornii i na południowym zachodzie - to normalnie zdarzające się susze, które według oczekiwań trwają jedynie klika lat, najwyżej dekadę. Wyobraźcie sobie jednak, że obecna susza w Kalifornii potrwa jeszcze 20 lat - wyjaśnia Cook.

Jego najnowsze badania opublikowano w dzienniku naukowym "Science Advances".

Już teraz wielu naukowców zgadza się z przewidywaniami, iż Południowy Zachód Ameryki i Równiny Centralne, w środkowej części USA na południe od Krainy Wielkich Jezior i na zachód od przedgórza Appalachów (od Teksasu po obie Dakoty) wyschną w rezultacie zwiększenia ilości gazów cieplarnianych w atmosferze.

(j.)