Prehistorycznego dziwoląga sprzed blisko 130 milionów lat odkryli i opisali francuscy i hiszpańscy naukowcy! Według badaczy, zwierzę to przypominało... szczura z kolcami. Jego szczątki, które zostały odnalezione koło miasta Cuenca w Hiszpanii, zawierają również najstarsze znane dotąd resztki charakterystycznego dla ssaków układu oddechowego.

Badacze z francuskiego Państwowego Centrum Poszukiwań Naukowych i Uniwersytetu w Madrycie ustalili, że chodzi o nieznany dotąd gatunek ssaka, który miał sekretną broń: ukryte pod sierścią kolce, które jeżyły się wzdłuż jego kręgosłupa.

Naukowcy podkreślają, że Spinolestes xenarthrosus - bo tak nazwane zostało to zwierzę - nie ma nic wspólnego z jeżami. Może kojarzyć się raczej ze skrzyżowaniem dinozaura z ssakiem. Niektóre części jego ciała, którego długość sięgała 25 cm, pokrywały bowiem również niewielkie łuski.

Odkrycie jest sensacyjne również z innego względu - odnalezione w Hiszpanii szczątki zawierają najstarsze znane dotąd resztki charakterystycznego dla ssaków systemu oddechowego. Dobrze zachował się również fragment wątroby.

(mal)