Lubisz kwiaty? Być może już wkrótce bedziesz mogła/mógł cieszyć się nimi dłużej. Naukowcy z University of California-Davis odkryli, że popularny regulator wzrostu, tidiazuron (TDZ) może znacznie przedłużyć trwałość zarówno ciętych, jak i doniczkowych kwiatów.

TDZ, syntetyczna wersja naturalnie występującego w roślinach hormonu, cytokininy, znany jest nie od dziś. Dopiero jednak kilka lat temu zauważono, że może on przedłużać trwałość niektórych roślin. Najnowsze badania, których wyniki publikuje czasopismo "Agricultural Research", pokazują, że spryskanie roślin roztworem tidiazuronu sprawia, że ich liści i kwiaty znacznie dłużej pozostają świeże, później żółkną i opadają. Dotyczy to zarówno kwiatów ciętych, jak i doniczkowych. Szanse na komercyjne wykorzystanie TDZ są bardzo duże, naukowcy zapowiadają jednak, że najbardziej interesuje ich odpowiedź na pytanie, jaki jest mechanizm działania tidiazuronu i w jaki sposób ta substancja modyfikuje działanie genów rośliny i zachowanie jej białek.