Naukowcy donoszą o możliwym postępie w badaniach nad sposobami ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusów, w tym wirusa HIV, w organizmie człowieka. Dwie prace na ten temat opublikowano w najnowszym wydaniu tygodnika "Nature".

To rozwinięcie metody polegającej na pozbawieniu wirusa białka, którego używa on do wniknięcia do komórki organizmu i rozpoczęcia procesu powielania się. Od kilku lat wiadomo, że można w tym celu dokonać modyfikacji kwasu rybonukleinowego RNA, który odpowiada za tworzenie się białek komórkowych.

Naukowcy z uniwersytetu w San Francisco donoszą, że dzięki podobnej procedurze zdołali zabezpieczyć kultury mysich i ludzkich komórek przed atakiem wirusa polio. Podobnym sposobem ograniczono wczesne i późne etapy reprodukcji wirusa HIV, w komórkach człowieka. Szybkość rozwoju zakażenia udało się zmniejszyć nawet czterokrotnie.

Ogłoszone wczoraj wyniki uważa się za bardzo obiecujące. Naukowcy podkreślają, że sprawdzenie, czy metoda jest bezpieczna i skuteczna u człowieka potrwa jeszcze wiele lat.