Polacy odkryli białko chroniące przed rakotwórczymi wirusami powodującymi między innymi raka szyjki macicy. Ten naturalny mechanizm obrony przed nimi odkrył zespół doktora Macieja Łazarczyka podczas badań prowadzonych dzięki wsparciu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w Instytucie Pasteura. Odkrycie to pozwala na szukanie zupełnie nowych sposobów leczenia takich zakażeń.

W paryskim Instytucie Pasteura naukowcy badali pacjentów z bardzo rzadką chorobą o łacińskiej nazwie Epidermodysplasia Verruciformis (EV). Okazało się, że występuje u nich mutacja w genie kodującym białka EVER1 i EVER2, które wchodzą w skład naturalnej bariery przed atakującymi komórkę wirusami.

Zespół dr. Łazarczyka odkrył, że białka te uczestniczą w kontroli gospodarki cynkiem wewnątrz komórki, a zaburzenie tej równowagi jest kluczowe dla rozwoju infekcji HPV; niektóre wirusy HPV powodują raka szyjki macicy. (To drugi co do częstości nowotwór złośliwy u kobiet).

Odkrycie ma na razie znaczenie przede wszystkim poznawcze. Ale w przyszłości pozwoli na poszukiwanie nowych terapii zakażeń onkogennymi wirusami HPV.