Studenci z Politechniki Białostockiej po raz kolejny wystartują w międzynarodowym konkursie. Po łaziku marsjańskim Hyperion teraz zaprezentowali bezzałogowy samolot udźwigowy.

Samolot, nad którym pracowano ponad dwa lata został przygotowany na sierpniowe zawody Air Cargo Challenge w Portugalii. Wystartują w nich ekipy z Europy, Chin, Brazylii, Turcji i Egiptu, łącznie 31 drużyn z 14 krajów. Prototypy biorące udział w tym konkursie mogą ważyć do dwóch kilogramów. Ich zadaniem jest przetransportowanie możliwie jak najcięższego ładunku.

Nasz samolot waży 2 kg, był projektowany na przeniesienie dodatkowego obciążenia rzędu 10 kg, czyli 5 razy więcej od masy własnej - wyjaśnia dr inż. Andrzej Łukaszewicz, opiekun projektu - W przypadku współczesnych samolotów transportowych stosunek masy ładunku do masy własnej jest zaledwie nieco większy od 1.

Zespoły startujące w konkursie muszą najpierw zaprojektować, następnie zbudować oraz oblatać samolot udźwigowy. Konkurs składa się z 2 części: teoretycznej i praktycznej. W zakres części teoretycznej wchodzi opis prac nad samolotem w postaci raportu i dokumentacji rysunkowej oraz prezentacja projektu w trackie konkursu.

Część praktyczna obejmuje próbę statyczną wytrzymałości konstrukcji z zadeklarowaną przez drużynę masą obciążającą samolot w locie i jeśli zostanie ona zaliczona (konstrukcja nie ulegnie uszkodzeniu) przeprowadzana jest próba lotu (start samolotu na dystansie 60 m, przelot po wyznaczonej trasie i poprawne lądowanie na dystansie 120 m).