Portugalski paleontolog Octavio Mateus odkrył na Grenlandii szczątki dinozaura żyjącego tam ponad 200 milionów lat temu. Prehistoryczne zwierzę - mierzące ponad 5 metrów wysokości - jest kolejnym odkryciem Portugalczyka, który na swoim koncie ma już odkrycia dziewięciu innych, nieznanych wcześniej gatunków dinozaurów.

Odkrycie dokonane przez portugalskiego badacza miało miejsce w ramach w międzynarodowej ekspedycji kierowanej przez Duńczyków. Jak ujawnił uczony, większość poszukiwań prowadzona była na pokrytych śniegiem wschodnich terenach Grenlandii.

Podczas prac poszukiwawczych członkowie zespołu natrafili na setki śladów dinozaurów mięsożernych, a także szkielet plateosaurusa, roślinożernego dinozaura z epoki Triasu - poinformował uczony z Uniwersytetu Nowego w Lizbonie.

Octavio Mateus ujawnił, że w trakcie swoich prac badawczych na Grenlandii odkrył również skamieniałości żółwia. To jeden z najstarszych okazów tego zwierzęcia, jakie kiedykolwiek zostały odnalezione na świecie - dodał Mateus.

Tony prehistorycznego materiału badawczego

W trakcie prac na Grenlandii duńsko-niemiecko-portugalski zespół zgromadził łącznie 4 tony materiału badawczego, w tym skały, kości dinozaurów, a także skamieniałości gigantycznych salamander i ryb. Materiał badawczy przekazany został już do jednego z laboratoriów w Kopenhadze.

37-letni Octavio Mateus uznawany jest za jednego z najlepszych paleontologów na świecie. Portugalski uczony w czasie swojej ponad 20-letniej kariery odkrył szczątki dziewięciu nieznanych dotychczas gatunków dinozaurów. W ub.roku, podczas poszukiwań w Angoli, natrafił na skamieniałości nowego gatunku - nazwanego Angolatitan adamastora.