W górach w Laosie odkryto najstarszą ludzką czaszkę. Według naukowców należała ona do człowieka identycznego pod względem anatomicznym jak współcześni ludzie. Znalezisko może pochodzić nawet sprzed 60 tysięcy lat.

Odkrycia dokonano w jaskini w Górach Annamickich. Czaszka znajdowała się 2,5 m. pod powierzchnią jaskini. Naukowcy zastosowali kilka metod datowania i na ich podstawie oszacowali wiek znaleziska w przedziale 46-63 tysięcy lat. Niestety, w pobliżu czaszki nie było żadnych innych artefaktów. To oznacza, że jaskinia nie służyła ani jako schronienie, ani miejsce pochówku. Prawdopodobnie człowiek umarł na zewnątrz i dopiero później ciało zsunęło się do jej wnętrza.

Najnowsze odkrycie badaczy dowodzi, że pierwsi ludzie, po opuszczeniu Afryki, wędrowali nie tylko wzdłuż linii wybrzeży, ale dość szybko zapuścili się w głąb lądu. Ponadto znalezisko potwierdza wcześniejsze ustalenia genetyków, mówiące, że ludzie zamieszkiwali teren gór Laosu już ponad 60 tysięcy lat temu.

Odkryta ludzka czaszka to pierwsze takie znalezisko w Laosie od ponad stu lat. Ostatniego podobnego odkrycia dokonano na początku wieku XX. Wtedy archeolodzy znaleźli inną ludzką czaszkę i szkielety, ale ich wiek datowany był na około 16 tysięcy lat.