Malunki odkryte wewnątrz jednej z jaskiń Nerja w Hiszpanii są prawdopodobnie najstarszym dziełem sztuki na świecie - ogłosili hiszpańscy naukowcy. Badacze podkreślają, że najnowsze odkrycie może zrewolucjonizować naszą wiedzę na temat człowieka. Bo - jak się okazuje - Neandertalczycy mogli nie być tak prymitywni, jak nam się do tej pory wydawało...

Malunki odkryte w hiszpańskiej jaskini powstały około 42 000 lat temu i są jedynymi dziełami sztuki stworzonymi przez Neandertalczyka. Profesor Jose Luis Sanchidrian z Uniwersytetu w Cordobie uważa, że najnowsze odkrycie jest prawdziwą naukową bombą, ponieważ dotychczas wierzono, że malowanie było czynnością uprawianą dopiero przez Homo Sapiens.

Ze względu na brak odpowiedniego sprzętu i funduszy, hiszpańscy naukowcy nie byli w stanie samodzielnie określić dokładniejszej daty powstania rysunków. W tym celu do Miami wysłane zostały organiczne pozostałości znalezione w jaskini, które w Stanach Zjednoczonych przejdą serię badań.

Neandertalczyk żył w jaskiniach około 30 000 lat temu. Do dzisiaj naukowcy spierają się, co było przyczyną jego wyginięcia. Część z nich wierzy, że przegrał konfrontację z Homo Sapiens. Inni twierdzą, że przyczyną wyginięcia były zmiany klimatyczne.

Do tej pory uważano, że najstarszym dziełem sztuki są obrazy w jaskini Chauvet na południu Francji, które powstały ok. 32 000 lat temu.

Daily Mail