Badania prowadzone przy okazji budowy i eksploatacji warszawskiego metra pozwoliły nam upewnić się, że drgania wywołane przez ruch pociągów ewentualnego metra w Krakowie mogą być dla zarówno dla mieszkańców, jak i zabytkowych budynków nieodczuwalne - deklaruje w rozmowie z RMF FM, profesor Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. Obecnie rozważane projekty wskazują też, że budowa tunelu metra pod centrum miasta będzie w Krakowie prostsza, niż w Warszawie.

Na temat perspektyw budowy metra w Krakowie przez dwa dni dyskutowano na Politechnice Krakowskiej podczas naukowo-technicznej konferencji z udziałem urbanistów, inżynierów, ekspertów w projektowaniu, budowie i eksploatacji kolei podziemnej. Zdaniem prof. Stypuły, przewodniczącego komitetu naukowego konferencji "Problemy podziemnej komunikacji miejskiej w Krakowie", jeśli koncepcja budowy metra nie zostanie szybko przygotowana, szanse na jego budowę mogą oddalić się nawet na wiele lat.

Jeśli będzie wola budowy metra w Krakowie, o pieniądzach będzie można mówić na końcu - mówi w rozmowie z RMF FM, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK prof. Tadeusz Tatara. Środowisko naukowe miasta jest do dyskusji na ten temat przygotowane. Prace koncepcyjne dotyczące tego tematu, choćby badania wpływu drgań związanych z komunikacją tramwajową, prowadzone są przez ekspertów Politechniki Krakowskiej już od lat 80. Krakowscy naukowcy brali też aktywny udział w badaniach procesu budowy i eksploatacji warszawskiego metra, projektowali też wibroizolację jego bielańskiego odcinka.

Zdaniem profesora Stypuły, ciężar dyskusji nad budową metra w Krakowie powinno się przenieść z odpowiedzi na pytanie "czy budować", na problemy "jakie metro jest potrzebne", "jak się do budowy przygotować" i "jak ją sfinansować". Wnioski z konferencji zostaną przesłane władzom miasta, organom samorządowym oraz instytucjom miejskim, koordynującym sprawy transportu miejskiego. Powinny pomóc przy planowaniu i ewentualnej realizacji inwestycji.