Marihuana może pomóc cierpiącym na choroby alergiczne. Naukowcy z Uniwersytetu w Bonn odkryli, że substancje zawarte w kwiatach konopi indyjskich łagodzą objawy zapalne towarzyszące alergiom skórnym. Są szanse, że w przyszłości powstanie na ich bazie krem dla chorych, którym obecne terapie nie pomagają.

Tym razem nie chodzi o działanie przeciwbólowe w przypadku przewlekłych chorób, w związku z którym w niektórych krajach zalegalizowano tak zwaną medyczną marihuanę. Naukowcy z Uniwersytetu w Bonn zaobserwowali, że kannabinoidy, substancje odpowiedzialne za psychotropowe działanie nie tylko marihuany, ale i haszyszu, mogą łagodzić stany zapalne skóry, związane z reakcjami alergicznymi.

Jak pisze tygodnik "Science", odkrycia dokonano przez przypadek. Niektóre z myszy poddanych eksperymentom neurologicznym alergicznie zareagowały na kolczyki, które założono im dla identyfikacji. Potem okazało się, że dotyczyło to tylko zwierząt u których genetycznie wyłączono receptory kannabinoidów. Na razie nie wiadomo do końca jaki jest mechanizm tego zjawiska. Prawdopodobnie kannabinoidy zakłócają produkcje białek, które mają swój udział w procesach zapalnych. Odkrycie trzeba jeszcze potwierdzić na ludziach. Naukowcy podkreślają, że zawartość substancji aktywnych w ewentualnych kremach byłaby zdecydowanie zbyt mała, by wywołać jakiekolwiek psychotropowe efekty.