Najnowsza praca naukowców z RPA i Australii podważa dotychczasową teorię, dotyczącą ewolucji mózgu człowieka. Wyniki badań, opublikowane w "Royal Society Open Science" wskazują, że postępy naszej inteligencji wiązały się nie tyle z prostym powiększeniem się objętości mózgu, ale raczej z gwałtownym zwiększeniem dopływu krwi. Okazuje się bowiem, że inteligentny mózg jest mózgiem żądnym krwi.

Badacze z University of Witwatersrand i University of Adelaide przeprowadzili analizę średnicy charakterystycznych, umożliwiających przejście naczyń krwionośnych otworów w czaszkach kolejnych przedstawicieli naszych przodków. Na tej podstawie oszacowali zmiany dopływu krwi do mózgu człowiekowatych w ciągu ostatnich 3 milionów lat, od australopiteków po człowieka współczesnego.

Autorzy pracy odkryli, że w trakcie ewolucji człowieka objętość naszego mózgu wzrosła o 350 procent, podczas gdy dopływ krwi do mózgu wzrósł aż o 600 procent. To właśnie zwiększenie ilości dopływającej do mózgu krwi wydaje się ściślej związane z rozwojem naszej inteligencji, która jest energetycznie bardzo kosztowna.

Jesteśmy przekonani, że wzrost zapotrzebowania na krew wiąże się z rosnącymi wymaganiami zaopatrzenia w energię coraz liczniejszych połączeń neuronów, niezbędnych w ewolucji zdolności myślenia i uczenia się - mówi szef projektu prof. Roger Seymour z University of Adelaide. By mózg mógł być tak inteligentny, potrzebuje nieustannego dostępu do przenoszonych przez krew tlenu i substancji odżywczych. Im szybszej przemiany materii potrzebujemy, tym więcej krwi musi przepływać przez mózg, tym większe są potrzebne tętnice. Rozmiary otworów w czaszkach są dobrą miarą ich średnicy - dodaje.

W trakcie ewolucji, postęp funkcji naszego mózgu wydaje się związany z coraz dłuższym czasem naszego dorastania od dzieciństwa do dorosłości. Wiąże się też ze współpracą w ramach rodziny przy polowaniach, obronie własnego terytorium czy opieką nad młodymi - dodaje współautorka pracy, Vanya Bosiocic. Pojawienie się tych umiejętności ma wyraźny związek z rosnącym zapotrzebowaniem mózgu na krew i energię - tłumaczy.

(mpw)