Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Karoliny odkryli sposób na wykorzystanie tanich materiałów do przechowywania energii elektrycznej. Być może w najbliższej przyszłości uda nam się dzięki temu stworzyć linię ubrań, które są w stanie zasilać energią elektryczną telefony komórkowe i inne urządzenia.

Eksperci przewidują, że nowe technologie w najbliższym czasie pozwolą nam na wykorzystanie tanich materiałów (np. bawełna) do katalizowania energii elektrycznej. Takie "elastyczne składowanie energii" może znaleźć nowe zastosowanie dla ubrań, co oznacza, że podczas noszenia ulubionej koszulki będziemy mogli np. podładować swojego iPoda.

Xiaodong Li, profesor inżynierii mechanicznej na uniwersytecie nawiązał współpracę z badaczem Lihongiem Bao, której rezultatem ma być utworzenie właśnie takiej tkaniny. Naukowcy opublikowali wyniki swoich badań na łamach czasopisma Advanced Materials.

Hybrydowe Superkondensatory

Do swoich testów badacze użyli koszulki zakupionej w lokalnym sklepie, która została nasączona roztworem fluorku, wysuszona, a następnie pieczona w środowisku pozbawionym tlenu w wysokiej temperaturze. Dzięki zastosowaniu małych elementów tkaniny jako elektrod, naukowcy wykazali, że materiał może działać jak kondensator. Kondensatory przechowują ładunki elektryczne i są istotnym elementem prawie każdego urządzenia elektronicznego na rynku.

Po pokryciu poszczególnych włókien karbonizowaną tkaniną z tlenku manganu o grubości kilku nanometrów, wydajność elektrod z materiału stała się bardzo dobra. Spowodowało to powstanie stabilnego superkatalizatora o wysokiej wydajności - mówi profesor Li. Poprzez zmodyfikowanie superkondensatorów , powinniśmy być w stanie utworzyć materiał zdolny do ładowania przenośnych urządzeń elektronicznych takich jak telefony komórkowe - dodaje.