Ciągle sprawdzasz na Facebooku, ile osób lubi twoje zdjęcie? Negatywne komentarze w internecie psują ci humor? Naukowcy z Uniwersytetu Cornell piszą na łamach czasopisma "Journal of Experimental Social Psychology", jak sobie z tym poradzić. Wyniki ich badań wskazują, że osoby, które mają w swoim życiu dobrze określony cel, są na takie chwilowe bodźce, płynące z portali społecznościowych bardziej odporne.

Ciągle sprawdzasz na Facebooku, ile osób lubi twoje zdjęcie? Negatywne komentarze w internecie psują ci humor? Naukowcy z Uniwersytetu Cornell piszą na łamach czasopisma "Journal of Experimental Social Psychology", jak sobie z tym poradzić. Wyniki ich badań wskazują, że osoby, które mają w swoim życiu dobrze określony cel, są na takie chwilowe bodźce, płynące z portali społecznościowych bardziej odporne.
Zdjęcie ilustracyjne / Borna Filic/PIXSELL /PAP/EPA

Rada pod hasłem: "znajdź sobie cel w życiu, będziesz się mniej przejmować lajkami" może wydawać się nieco brutalna i być może trudna do szybkiego zastosowania, jednak bliższe przyjrzenie się wynikom opublikowanych właśnie badań wskazuje na mechanizm, który faktycznie może się przydać.

Okazuje się bowiem, że kluczem jest tu koncentrowanie się na przyszłych, możliwych do osiągnięcia sukcesach, kosztem doraźnych, drobnych przyjemności, bądź - częściej - nieprzyjemności. Inaczej mówiąc, stabilny, dobrze określony kurs pomaga uchronić się przed skutkami chwilowych przeciwnych wiatrów.

Odkryliśmy, że poczucie celu w życiu pozwala nawigować w świecie wirtualnych reakcji bardziej stabilnie i wytrwale. Mając określony cel stajemy się mniej podatni na wpływy ocen naszych postów, czy zdjęć - mówi współautor pracy Anthony Burrow. Osoby nastawione na cel owszem zauważają pozytywny odbiór, ale nie opierają na nim pozytywnego mniemania o sobie - dodaje. 

Te wnioski to owoc dwóch eksperymentów. W pierwszym wzięło udział 250 użytkowników Facebooka, których proszono o wypełnienie ankiety, pokazującej ich poczucie własnej wartości, a także sensu i celu w życiu. Proszono ich także o ujawnienie, ile przeciętnie lajków pojawia się pod publikowanymi przez nich zdjęciami. U tych, którzy wskazywali na przeciętnie wyższą liczbę lajków, obserwowano wyższe poczucie własnej wartości chyba, że mieli silne poczucie celu, wtedy liczba lajków dla ich samooceny praktycznie nie miała znaczenia.

W drugim eksperymencie poproszono setkę studentów Cornell University o wykonanie selfie i umieszczenie go na udawanym portalu społecznościowym "Twarze Ligi Bluszczowej". Potem sami autorzy badań decydowali, kto jaką liczbę lajków "otrzymał". I tu okazało się, że liczba owych lajków mniej wpływała na tych, którzy bardziej koncentrowali się na przyszłości i tym, co chcą wtedy osiągnąć. 

Zdaniem autorów pracy osoby, które mają lepiej określony cel w życiu i starają się działać tak, by go osiągnąć, koncentrują się na przyszłej nagrodzie i dzięki temu są mniej uzależnione od przyjemności i nieprzyjemności, które spotykają je po drodze.

(abs)