Brytyjskim udało się rozszyfrować, w jaki sposób kawa chroni trzustkę przed szkodliwym wpływem alkoholu. Odkrycie, opisane na łamach pisma "Trends in Pharmacological Sciences", pomoże w opracowaniu nowych metod leczenia zapalenia trzustki.

Najczęstszą przyczyną tego schorzenia jest nadużywanie alkoholu. W wyniku procesów zapalnych dochodzi do uszkodzeń komórek trzustki, a uwalniające się przy okazji enzymy trawienne niszczą narząd i wywołują ataki ostrego bólu w jamie brzusznej.

Naukowcy zaobserwowali wcześniej, że picie kawy może w pewnym stopniu chronić trzustkę przed szkodliwym działaniem alkoholu i obniżać ryzyko stanów zapalnych. Nie wiedzieli jednak, dlaczego tak się dzieje. Teraz badacze z Uniwersytetu w Liverpoolu znaleźli odpowiedź na to pytanie.

Okazało się, że powstające w organizmie pochodne alkoholu powodują wypływ ogromnych ilości jonów wapnia z wewnętrznych magazynów w komórkach trzustki. Ten nadmiar wapnia jest niebezpieczny, gdyż inicjuje procesy rozkładu białek i prowadzi do śmierci komórek.

Badacze zaobserwowali, że kofeina, obecna w kawie i innych napojach, powoduje częściowe zamknięcie specjalnych kanałów, przez które jony wapnia są uwalniane z magazynów komórkowych. W ten sposób substancja ta może, w pewnym stopniu, łagodzić negatywny wpływ alkoholu na trzustkę.