Czyżby niemieccy i amerykańscy naukowcy odkryli przyczynę klęski komunizmu? Ich badania pokazują, że w obecności czerwonego koloru gorzej wykonujemy swoje zadania i bardziej obawiamy się porażki.

Czerwony kolor kojarzy nam się z niebezpieczeństwem, z nakazem zatrzymania się na skrzyżowaniu, z błędem na klasówce. Jest to bardzo silnie zakodowane w naszej podświadomości. Tak silnie, że gdy naukowcy pokazywali ochotnikom przed eksperymentem nawet tylko błyski czerwonego światła, ci rozwiązywali testy na niższym poziomie niż normalnie. Co więcej, jeśli dano im taką możliwość, starali się wybierać do rozwiązania najłatwiejsze problemy, jakby z góry próbując minimalizować ryzyko porażki.

Badacze z Uniwersytetów w Rochester i Monachium piszą na łamach "Journal of Experimental Psychology", że kolor wyraźnie wpływa na naszą motywacje w sposób, którego sami możemy sobie nawet nie uświadamiać. Czerwony wpływa niekorzystnie. Naukowcy używali w swych badaniach bardzo precyzyjnie dobranego koloru światła i nie wiemy, czy pokrywał się on z niegdysiejszą czerwienią sztandarów, ale efekt wydaje się zadziwiająco podobny.