Dobra wiadomość dla tych, którzy zgodnie z noworocznym postanowieniem ruszyli do siłowni, aby spalić tłuszcz i wzmocnić tkankę mięśniową. Naukowcy z Paryża informują, że zrozumieli wreszcie, skąd mięśnie wiedzą, że pod wpływem wysiłku fizycznego powinny być coraz silniejsze. Piszą o tym w styczniowym numerze czasopisma "Cell Metabolism".

Badacze z Université Paris Descartes odkryli specjalny mechanizm, który odpowiada za to, że pod wpływem wysiłku fizycznego mięśnie są coraz mocniejsze.

Mechanizm przetwarza mechaniczne sygnały związane z ruchem i wysiłkiem fizycznym na sygnały chemiczne, które mobilizują komórki macierzyste do rozwoju, podziału i włączania się w strukturę mięśni. Ten chemiczny sygnalizator to tak zwany czynnik odpowiedzi na surowicę krwi SRF. Modyfikuje on działanie genów istotnych dla włókien nerwowych.

SRF działa między innymi za pośrednictwem cyklooksygenazy-2 (COX-2). Naukowcy nie wykluczają więc, że niektóre leki blokujące działanie COX-2, na przykład ibuprofen, mogą wstrzymać proces wzrostu mięśni i opóźniać przebieg rekonwalescencji.

Dokładne rozpoznanie działania SRF powinno pomóc w poszukiwaniach nowych metod leczenia niektórych chorób, prowadzących do zaniku mięśni. Naukowcy z Paryża podkreślają, że po to, by wzmocnić mięśnie i się przy tym nie zmęczyć nie wystarczy jednak przyjmować SRF. Trzeba raczej bezpośrednio manipulować związkami, które ten czynnik reguluje, takimi jak interleukiny i prostaglandyny.