Zmarła śpiewaczka operowa Edita Gruberova, określana jako "primadonna assoluta, fenomen koloratury, królowa belcanta". Informację o śmierci artystki podał Teatr Wielki-Opera Narodowa.

Artystka urodziła się 23 grudnia 1946 roku w Bratysławie. Studiowała w wiedeńskim konserwatorium pod kierunkiem sopranistki Ruthilde Boesch. Jak przypomniał Teatr Wielki-Opera Narodowa na swojej stronie internetowej, międzynarodowa kariera Gruberovej rozpoczęła się w Operze Wiedeńskiej, gdzie wykonała partię Zerbinetty w "Ariadnie na Naxos" pod dyrekcją Karla Böhma. 

Publiczność na całym świecie doceniała jej kreacje, przede wszystkim takich ról, jak Zerbinetta, Konstancja, Donna Anna oraz Rozyna, Gilda, Violetta i Łucja, które kreowała na scenach najważniejszych teatrów operowych świata - La Scala, Covent Garden, a także Metropolitan Opera oraz oper w Monachium, Wiedniu, Hamburgu, Genewie, Zurychu, Florencji, Paryżu, Berlinie, Madrycie i Barcelonie. 

Ze strony TW-ON dowiadujemy się również, że wiele teatrów operowych wystawiało ponadto rzadko grane tytuły właśnie ze względu na udział w nich Edity Gruberovej.

"Są to: "Maria Stuart", "Purytanie", "Linda z Chamounix" i "Roberto Devereux" w Operze Wiedeńskiej, "Lunatyczka" w Genewie i Neapolu, "Capuleti i Montecchi" w Londynie, "Purytanie" w Metropolitan Opera i na Bregenzer Festspiele, "Roberto Devereux", "Anna Bolena" i "Beatrice di Tenda" w Barcelonie, "Córka pułku", "Linda z Chamounix", "Roberto Devereux", "Anna Bolena", "Beatrice di Tenda" oraz "Lunatyczka" w Zurychu, "Anna Bolena" i "Purytanie" w Operze Bawarskiej w Monachium" - czytamy na stronie teatru. 

W 2003 r. artystka odniosła sukces jako tytułowa Norma w operze Belliniego w Tokio, a w 2004 r. jako królowa Elżbieta w operze "Robert Devereux" Gaetano Donizettiego w operze w Monachium. Europejski debiut partii Normy miał natomiast miejsce w Baden-Baden. W 2005 r. "Norma" odnosiła sukcesy w Operze Wiedeńskiej, w styczniu kolejnego roku - w Operze w Monachium, natomiast w 2010 r. - na Festiwalu w Salzburgu. 

W sezonie 2007/08 artystka zadebiutowała jako Lukrecja Borgia w Barcelonie, a w kolejnym sezonie - w Monachium. W 2013 r. odbył się jej debiut jako Adelajdy w "Nieznajomej" w Operze w Zurychu, wystawionej następnie w 2014 r. w Theater an der Wien. 

Artystka była regularnym gościem na festiwalach operowych w Monachium i Salzburgu. Brała także udział w kilku filmowych adaptacjach oper - "Hänsel und Gretel", "Rigoletto", "Arabella", "Così fan tutte" oraz "Ariadna na Naxos". "Występowała pod dyrekcją najwybitniejszych mistrzów batuty" - napisano. 

Nagrywała dla Deutsche Grammophon, wytwórni Philips, dla Teldec dla EMI oraz Dekki. Z wytwórnią Naghtingale Classics podpisała kontrakt na nagrania repertuaru belcantowego. 

Wiele odznaczeń

Gruberova otrzymała w Austrii i Bawarii honorowy tytuł "Kammersängerin". Była także członkiem honorowym Opery Wiedeńskiej. Przyznano jej wiele odznaczeń, została m.in. uhonorowana nagrodą Sir Lawrence’a Oliviera, prestiżową Franco-Abbiati-Price za najwybitniejszą interpretację roli z opery włoskiej (za Łucję), Bellini d’oro za wybitne kreacje oraz Order Zasługi Republiki Austriackiej. Otrzymała także Nagrodę Herberta von Karajana dla wybitnego artysty. 

Artystka dwukrotnie występowała scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej - w 2011 r. wykonała partię Elżbiety, królowej Anglii w wersji koncertowej "Roberta Devereux", w 2017 r. tytułową partię Normy w wersji koncertowej w opery Belliniego. 

Zakończyła karierę w 2019 r., kiedy w Bayerische Staatsoper w Monachium po raz ostatni wystąpiła jako Elżbieta, królowej Anglii w operze "Robert Devereux".