Od jutra eksperci z Włoch będą badać obraz "Sąd ostateczny" Hansa Memlinga. To pierwszy tak cenny obraz z polskich zbiorów, który zostanie przebadany technologią MOLAB - nowoczesną techniką, która bez fizycznego kontaktu z obrazem pozwala dokonywać bardzo różnych pomiarów. Niewykluczone, że uda się poznać dokładnie sposób, w jaki Memling tworzył dzieło.

Naukowcy z Włoch dopiero po południu dojechali do Gdańska. W podróży do Polski przeszkodziła im zima; źle utrzymane i śliskie drogi znacznie wydłużyły czas jej trwania. Z powodu opóźnienia badanie obrazu zacznie się dopiero jutro.

Słynny Tryptyk "Sąd ostateczny" już rano wyjęto z gabloty, w której na dzień jest eksponowany i przeniesiono do innej sali w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Tutaj możesz obserwować, jak przebiegają prace.

Dzięki badaniom zgłębić będzie można technikę malarską stosowaną przez Memlinga. Technika MOLAB pozwala także wyodrębnić poszczególne warstwy obrazu - w trakcie jego powstawania. Naukowcy odkryć mogą np. szkic wykonany wcześniej przez artystę, kolejność i dokładny sposób nanoszenia farb. Naukowcy z Uniwersytetu w Perugii wcześniej badali tą techniką m.in. działa Michała Anioła czy Leonarda Da Vinci.

"Sąd Ostateczny" to XVI-wieczny tryptyk, wykonany w technice temperowo-olejnej (mieszanej) na desce. Do połowy XVII wieku autor dzieła pozostawał nieznany. Wówczas zaczęto obraz przypisywać braciom van Eyck. Dopiero w XIX wieku Heinrich Gustav Hotho stwierdził autorstwo Memlinga.

Obraz pierwotnie miał trafić do florenckiego kościoła Badia Fiesolana. Jednak galeon, którym go transportowano, został zdobyty przez gdańskiego armatora. Ten ofiarował go gdańskiemu kościołowi mariackiemu. W erze napoleońskiej tryptyk trafił do Luwru, potem do Berlina i znowu do Gdańska. Pod koniec II wojny światowej dzieło wywieziono w głąb Rzeszy. Tam wpadło w ręce Armii Czerwonej i stało się eksponatem w Ermitażu. Obraz ostatecznie wrócił do Gdańska w 1956 roku.

Niderlandzki malarz Hans Memling to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli wczesnego odrodzenia w Europie. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce religijnej. Wypracował indywidualny sposób przedstawiania postaci - są miękko modelowane i znacznie wysmuklone. Jego dzieła charakteryzują również harmonijne kolory i wielość szczegółów.