W jednym z zabytkowych kościołów w Mediolanie amerykański artysta Asada Raza przygotował niezwykłą wystawę. Podczas niej każdy chętny może zagrać w tenisa wewnątrz XVI-wiecznej świątyni. Obecnie w budynku znajduje się biuro architektoniczne.

Wystawa jest zatytułowana "Bez tytułu (akcja do dialogu)". Każdy chętny może za darmo rozegrać mecz tenisa lub wziąć lekcję gry u instruktorów, którzy osobiście zostali wybrani przez Asada Razę. Z kolei na spragnionych po wyczerpującym turnieju czeka mrożona herbata jaśminowa.

Instalacja ma na celu odkryć już zdefiniowaną przestrzeń na nowo. Raza wprowadził do wnętrza XVI-wiecznego kościoła takie elementy jak podłoga, siatki czy piłki. Ma to pomóc w zrozumieniu relacji między przedmiotem a praktykami społecznymi. Artysta inspirował się także dynamiką sportu.

Wystawa to nie tylko wrażenia wizualne oraz gra w tenisa. Siostra artysty, twórczyni perfum Alia Raza przygotowała specjalny eksperymentalny zapach stworzony z indyjskich kwiatów jagodlina wonnego zmieszanych ze składnikami, których odór przypomina świeżego muchomora. Na ołtarzu leży czarna księga, gdzie goście mogą zostawić pamiątkowe wpisy.

Kościół został wzniesiony między 1549 a 1610 rokiem. Jego ściany ozdabiają freski przestawiające życie Pawła Apostoła autorstwa Antonia i Gulia Campich. Fasadę zaprojektował słynny Giovanni Battista Crespi. Obecnie w budynku świątyni funkcjonuje biuro architektoniczne.  

Już wcześniej kościół spełniał nietypowe zastosowania. Na mocy dekretu Napoleona w 1808 roku świątynia przestała pełnić funkcję religijne i stała się magazynem. Dopiero w 1932 roku wnętrze zostało odnowione i przekształcone w salę koncertową. Z kolei od lat 60. do 80. XX wieku dawny kościół był studiem nagraniowym. 

(just.)