W zamku Nijo, zbudowanym w Kioto przez pierwszego szoguna z rodu Tokugawa, wciąż jeszcze można się przejść po "słowiczej podłodze" - pomoście z jedwabiście gładkich desek, ułożonych w taki sposób, że "ćwierkają" przy najlżejszym kroku. Niektórzy przypisują ten odgłos przyczynom naturalnym, jednakże większość znawców uważa, że śpiewająca podłoga została skonstruowana celowo, aby ostrzegać władcę przed zamachowcami. Nieważne, jak jest naprawdę - sam fakt jej istnienia znakomicie wprowadza w atmosferę książki Lian Hearn. Po słowiczej podłodze jest pierwszą częścią trylogii Opowieści rodu Otori, której akcja dzieje się w alternatywnej, feudalnej Japonii. Kaligraficznie wyrazistą kreską autorka odmalowuje świat niemal rzeczywisty, mający własną historię, a także obraz stosunków społecznych zawiłych jak labirynt, gdzie życie każdego człowieka jest cudzą własnością i zawsze może być przez kogoś zawłaszczone. W książce Lian Hearn zetkniemy się również z problemem tożsamości. Literatura dobrze zna odmieńca - tego, który przekracza granice. W naszej kulturze taka postać zazwyczaj wzbudza sympatię. Ale nie w świecie opisywanym przez Hearn; tam, gdzie najwyższą cnotą jest lojalność i posłuszeństwo, indywidualista nie cieszy się szacunkiem. Do tak surowego rygoru dopiero trzeba się przyzwyczaić, na szczęście możemy się spodziewać dalszych części trylogii, którą polecamy wszystkim czytelnikom powyżej lat 14.

Film Andrzeja Jakimowskiego "Zmruż oczy" został uznany za najlepszy debiut reżyserski XIII Przeglądu Polskich Filmów Fabularnych Debiuty '2003, który od czwartku do niedzieli odbywał się w Koninie (Wielkopolska). To jedyna, honorowa, nagroda tego Przeglądu, którą tradycyjnie, w głosowaniu tajnym, przyznaje publiczność. W tym roku widzowie wybierali spośród siedmiu filmów konkursowych, które zostały zrealizowane lub weszły do rozpowszechnienia po zakończeniu ubiegłorocznych Debiutów.

Pierwszą od zakończenia wojny w Iraku wystawę malarstwa otwarto w niedzielę w Hilli w polskiej strefie. Kilkanaście prac, poświęconych antysaddamowskiej opozycji, namalowano mieszanką nafty i parafiny. Prace - pokazano je w siedzibie Stowarzyszenia Praw Człowieka - odnoszą się do lat 90., kiedy kształtowała się opozycja przeciwko Saddamowi Husajnowi. Ich autor Magid al Singry powiedział PAP, że inspiracją do ich powstania była między innymi śmierć jego brata, zabitego przez były reżim. Wystawa będzie zaprezentowana w jednej z polskich baz woskowych na terenie irackiej strefy środkowo-południowej.