Nowojorskie New Museum prezentuje wystawę "Ghosts in the Machine" przedstawiającą relacje między człowiekiem, sztuką i maszyną. Ilustrują to m.in. obrazy, rysunki, rzeźby, diagramy, instalacje, filmy i różnego rodzaju urządzenia.

Ekspozycja "Ghosts in the Machine" (Duchy w maszynie) gromadzi na trzech piętrach muzeum dokonania ponad 70 artystów, wizjonerów, pisarzy i filozofów. Powstały one w minionym stuleciu, a zwłaszcza od lat czterdziestych do siedemdziesiątych. Jak podkreślił jeden z kuratorów wystawy, Massimiliano Gioni, jej celem jest zbadanie prehistorii ery cyfrowej. Prace i obiekty odzwierciedlają lęk, ale też fascynację technologią, która przekształca życie i subiektywne doświadczenie człowieka.

Według pomysłodawców "Ghosts in the Machine", ekspozycja jest gabinetem cudów. Śledzi skomplikowane historyczne przeobrażenia od tego, co mechaniczne, optyczne do tego, co wirtualne, obserwując metody projekcji przez człowieka "zachowań antropomorficznych na maszyny, które stawały się coraz bardziej ludzkie".

Technologia inspirowała Jacoba Mohra z jego maszyną, aparaturę do leczenia Emery Blagdona reprezentującego tendencję do przedstawiania technologii jako pozytywnej, utopijnej siły. Nadawano jej czasem magiczne moce. Kiedy indziej służyła do kreowania wywołujących lęk urządzeń mechanicznych jak np. inspirowane opowiadaniem Franza Kafki.

Polskie akcenty

Nowe możliwości widzenia sztuki ukazują - w ramach tej wystawy - op-Art i prace takich artystów, jak Bridget Riley, Vasarely oraz Richard Anuszkiewicz i Julian Stańczak. Anuszkiewicz, Polak z pochodzenia urodzony w Pensylwanii, ma opinię jednego z najważniejszych przedstawicieli op-Artu. Znany jest m.in. z takich prac jak "Świątynia Ognistej Czerwieni" i "Świątynia Wieczornej Żółcieni". Stańczak, pionier op-Artu, wywodzi się z Borownicy. Był na zesłaniu na Syberii, mieszkał w Iranie, w Afryce i w Anglii. Do jego najbardziej cenionych obrazów należą "Optical Paintings" i "Netted Green".

Ekspozycja w New Museum obejmuje także sztukę kinetyczną demonstrującą jak radykalny wpływ miała technologia na sposób widzenia. Prezentuje eksperymentalne filmy, widea tworzone za pomocą wczesnej technologii komputerowej oraz instalacje, w tym rekonstrukcję, przy użyciu strumienia poruszających się obrazów, projektu teatru Stana VanDerBeeka Movie-Drome w Stony Point.

Założone w 1977 roku New Museum jest ośrodkiem wystaw, informacji i dokumentacji na temat życia artystów z całego świata. Ekspozycja na Manhattanie, "Ghosts in the Machine", czynna będzie do 30 września.