​Można już oglądać w katedrze św. Bawona w belgijskiej Gandawie część odnowionego ołtarza Jana i Huberta Van Eycków. Zakończono pierwszy etap renowacji, którą rozpoczęto w 2012 roku i która pochłonęła miliony euro. Ołtarz "Ofiarowanie Baranka Mistycznego" to największe dzieło średniowiecza, które przetrwało już kradzieże, próbę zniszczenia, dzielenie na części a nawet ukrycie w grocie solnej.

Rezultat renowacji jest oszałamiający - odrestaurowano zewnętrzne tablice ołtarza. Turyści są zachwyceni. To piękne, wspaniałe, wydaje się wręcz niemożliwe. To wygląda jak zdjęcia. Jestem oszołomiona. To wyjątkowe dzieło - mówią.

Szaty Archanioła i Marii na powrót są białe, a nie pożółkłe. Przywrócono obrazom głębię i perspektywę. Do niedawno, wydawało się, że scena zwiastowania rozgrywa się w trzech różnych pomieszczeniach i że każda tablica stanowi osobny pokój. Teraz dzięki przywróconej perspektywie widać, że cała scena rozgrywa się w jednym pomieszczeniu.

Pod warstwami farb, które zdjęto, odnaleziono szczegóły, które wyszły spod ręki van Eycków, jak np. pajęczyny w kącie pokoju, w którym klęczą donatorzy, którzy zapłacili za obraz. Pajęczyny te zamalowano podczas wielokrotnych prac renowacyjnych. To niby szczegóły, ale mają znaczenie symboliczne, oznaczają np. kruchość ludzkiego życia. W obrazach Van Eycków każdy element ma jakieś znaczenie.

Prace konserwatorskie zostaną w pełni zakończone w 2020 roku. Obecnie, druga faza obejmuje odnawianie centralnej części - sceny z ofiarowaniem Baranka. Ten środkowy panel zastąpiono czarno-biała reprodukcją. Prace konserwatorów można oglądać zza specjalnej szyby, która chroni działo przed zmiana temperatury i światła.

(az)